Nieuws Actueel

Geruite sjaaltjes minder in trek

Bram de Vrind 12 november 2014

Het Britse modehuis Burberry heeft de eerder gerapporteerde omzetgroei in de eerst helft van zijn gebroken boekjaar niet kunnen vertalen in een toename van de winst. Een afzwakkende groei van de vraag naar luxeartikelen in met name Azië en Rusland drukte de marges.Burberry hield onder de streep 104,5 miljoen pond (133,2 miljoen euro) over, 7 procent minder dan een jaar eerder. Medio oktober maakte het bedrijf al bekend dat de omzet met 7 procent is gestegen tot 1,1 miljard pond, ondanks sterk nadelige wisselkoerseffecten. Dat was vooral te danken aan sterke onlineverkopen.Volgens topman Christopher Bailey is het handelsklimaat het afgelopen halfjaar lastiger geworden. Een afvlakkende econmische groei zet de lust van welgestelde Chinezen om geld te spenderen aan dure jassen en sjaaltjes onder druk. De Russische consument houdt in verband met handelssancties de hand op de knip.Met het oog op de aanzwellende economische tegenwind waagde Bailey zich niet aan concrete voorspellingen voor de rest van het boekjaar, dat loopt tot eind maart. "Wij blijven ons richten op zaken waarop wij invloed hebben", aldus de topman. Hij zei verder vertrouwen te hebben dat Burberry beter blijft presteren dan de concurrentie.