Nieuws Actueel

Gesjoemel met laagste prijsgarantie

Bram de Vrind 1 juli 2014

Er blijken nogal wat haken en ogen te zitten aan de laagste prijsgarantie die winkels aan consumenten beloven. Dat meldde de Consumentenbond dinsdag op basis van een enquête onder 500 mensen die wel eens aanspraak hebben gemaakt op deze verkoopbelofte.

Een vijfde van de ondervraagden die gebruik wilde maken van de regeling, ving daarbij bot. De reden zit volgens de Consumentenbond in de kleine lettertjes.

TypenummerBij de meeste winkels geldt de garantie alleen voor producten waarbij het merk, model en typenummer identiek zijn. Winkelketens bieden vaak echter een product aan met een typenummer dat ze alleen zelf verkopen. Bij elektronicawinkel BCC vervalt daarnaast de prijsgarantie als de concurrent niet 'dezelfde service' biedt. Wat daar precies onder wordt verstaan is volgens de bond onduidelijk.

Zelfde woonplaatsOok de afstand ten opzichte van de concurrerende winkel speelt vaak een rol. Bij Jumbo moet de andere partij in dezelfde woonplaats gevestigd zijn. Bij Media Markt moet de concurrent binnen een straal van 15 kilometer staan en bij Profijt Meubelen is dat 20 kilometer. Webshops worden dan ook vaak uitgesloten van de regeling.

LokkertjeVolgens een woordvoerster van de Consumentenbond blijkt uit het onderzoek dat de laagste prijsgarantie voornamelijk bedoeld is als lokkertje en dat de meest uiteenlopende voorwaarden worden gehanteerd voor het uitbetalen van het prijsverschil.