Nieuws Actueel

'Gevolgen Duitse spoorvrachtstaking minimaal'

Van onze redactie 4 mei 2015

Goederentrein thinkstock

DB Schenker heeft een aantal maatregelen getroffen om in elk geval „een minimumdienstregeling te kunnen aanhouden”, aldus de woordvoerder. Het grootste deel van het goederenvervoer per spoor van en naar Duitsland zal dan ook gewoon rijden, verwacht hij. Het gaat om dagelijks ongeveer honderd transporten per rail naar onder meer Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen, Moerdijk, Terneuzen en Delfzijl.

De ervaring leert wel dat naarmate een staking langer duurt, dingen stroever gaan lopen, voegt hij toe. De Europese verkeersleiding houdt vanuit Frankfurt de treinenloop goed in de gaten, zodat snel bekend is waar machinisten niet rijden en waar wel. „Dat heeft bij eerdere stakingen goed gewerkt om overlast voor klanten tot een minimum te beperken.”

De Duitse vakbond voor machinisten GDL heeft zijn leden opgeroepen op 4 en 5 mei te staken. De bond wil op maandag het vrachtvervoer stilleggen en het passagiersvervoer dinsdag. De machinisten hebben in het al maanden voortslepende conflict al zeven keer het werk neergelegd. Ze eisen een hoger loon en een kortere werkweek.