Nieuws Actueel

Glossy's mogen blijven bij Sanoma

Lotte Grimberg 13 oktober 2014

Uitgeverij Sanoma heeft besloten om vier Nederlandse glossy's - Beau Monde, Grazia, Marie Claire en Nouveau - toch niet te verkopen. Dat maakte het Finse mediaconcern maandag bekend.

Woman interestDe titels behoorden tot de vele bladen die Sanoma wil afstoten. Maar door een nieuw ingezette strategie waar het domein 'women’s interest' een belangrijke rol speelt, en een nauwere samenwerking met SBS, komt de uitgeverij op dit besluit terug. Tv-zender SBS is ook in handen van Sanoma, dat verder onder meer Nu.nl en tijdschriften Libelle en Donald Duck in bezit heeft.

Succesvol"Het werd steeds logischer voor ons om de vier marktleidende glossy merken uit het verkoopproces te halen'', zegt Henk Scheenstra, directeur bij Sanoma. "Door de combinatie met andere media binnen Sanoma en SBS ontstaan steeds meer mogelijkheden om deze merken succesvol uit te bouwen.''

De redacties en verkoopafdelingen van de vier glossy's zullen met ingang van volgend jaar verhuizen naar het SBS-pand in Amsterdam.

PlayboySanoma kondigde in oktober vorig jaar een omvangrijke reorganisatie aan. Daardoor zouden zo'n 500 van de 1600 voltijdsbanen in Nederland worden geschrapt. Het bedrijf zette een streep door 32 Nederlandse tijdschrifttitels, waaronder de Playboy, FietsActief en Knippie. Behalve de glossy's, zijn al deze titels inmiddels verkocht of opgegaan in een bestaand blad.