Nieuws Actueel

Glutenvrije saladebar dankzij crowdfunding

Rik Nizet 24 maart 2015

Saladebar haka crowdfunding 335

Hoe zorg je dat jouw crowdfundingproject slaagt? Volgens Sheraz Kazmi, één van de oprichters van de nieuwe saladebar HAKA, ligt de sleutel tot succes in je netwerk. Binnen achtenveertig uur werd het doelbedrag van 50.000 euro behaald. Investeerders waren familie, vrienden, kennissen en andere (zaken)relaties.HAKA is na Hills & Mills en Papa Kazmi het derde concept van ‘The Pure Familly’, een groep van concepten die puur, oprecht en zuiverheid hoog in het vaandel hebben staan. Arjan Koen zag de concepten vanaf dichtbij groeien en deelde zijn ambitie om succesvol een eigen food business te exploiteren. Na een ontdekkingsreis door Nieuw-Zeeland, de grote inspiratiebron van HAKA, stapelden de ideeën zich op.Inschrijflijst"Begin vorig jaar zijn we het concept stap voor stap vorm gaan geven. Daarbij hebben we onze community vanaf de start betrokken. Bij Hills & Mills, ons ‘pure food café’ in Delft, legden we een inschrijflijst neer voor mensen die mee wilden bouwe", legt Koen uit. "En ook in onze persoonlijke netwerken opperden wij het idee. Zo bereikte de Facebook-pagina al snel de eerste paar honderd fans. En kwamen wij tot een actieve besloten community van zo’n vijfenzeventig mensen. Daarin vroegen wij om input over de meest uiteenlopende dingen: ‘Welk logo vinden jullie het mooiste? Wat denken jullie van onze naam? Is dit pand voor ons geschikt?’" Smoked salmon nicoise"Ook organiseerden wij een proeverij waar wij van tientallen mensen directe feedback kregen. De ‘smoked salmon nicoise’ en de corn fritters vielen erg goed in de smaak en vind je straks op onze menukaart terug."Volgens het ‘crowdfunding’ boekjeOm de crowdfundingcampagne vorm te geven werd vastgehouden aan het Plan de Campagne van Douw & Koren. Daarmee begin je met het creëren van een warm netwerk rondom jouw project. Deze fase staat bekend als de 'pre-crowdfunding' fase. Zoals hierboven beschreven duurde deze fase voor HAKA een aantal maanden. Maar pas de week ervoor vroeg The Pure Family een select groepje mensen bij te dragen: "Pas toen we een geschikte locatie hadden gevonden, konden we goed in beeld brengen wat we precies nodig hadden. Vervolgens hebben we een shortlist gemaakt van in totaal dertien mensen die mogelijk een groot bedrag wilden investeren tegen een iets hoger rendement. Boven verwachting werd er in deze ronde 30.000 euro toegezegd."SneltreinvaartAfgelopen donderdag tekenden wij het huurcontract. Omdat we nu zeker wisten dat het pand doorging, konden we het nieuws in de rest van ons netwerk verspreiden. Een middag later nodigden wij onze ‘intimi’ uit om bij te dragen. Twee dagen later behaalden wij het maximale doelbedrag: 20.000 euro. "We hadden vier weken gepland voor de financiering. Voor de doorsnee crowdfundingcampagne is dat aan de krappe kant. Dat we het nu binnen twee dagen hebben gehaald, is bijna te mooi om waar te zijn", vertelt oprichter Kazmi.Samen waarmakenDe totale investering is dus door familie, vrienden, kennissen en andere (zaken)relaties mogelijk gemaakt. En dat was precies de ambitie, licht Kazmi toe: "In de nieuwsbrief naar onze contacten spraken wij de wens uit om het samen met de community waar te maken. Geweldig dat daar massaal gehoor aan is gegeven, met zowel grote als kleine bedragen." Toch had The Pure Family als back-up een grote mediacampagne voorbereid: "Hoewel een aantal mensen had aangegeven mogelijk te willen investeren, hadden we tot een paar dagen geleden nog geen idee hoeveel dat zou zijn. Daarom hadden we ons goed voorbereid en stonden er zelfs al persberichten klaar. Crowdfundingexperts hebben het vaak over de kracht van je eigen netwerk om je crowdfundingcampagne te laten slagen. Wij hebben dit nu zelf ervaren."Advies voor de starterVoor wie zelf net start en niet weet waar te beginnen, heeft The Pure Family één advies: "Stel je oprecht open voor (nieuwe) contacten. Als je passie hebt, zijn er genoeg mensen die je op wat voor manier dan ook op weg willen helpen. Toen wij drie jaar geleden Hills & Mills openden, stonden wij ook aan de start. Nog voor de opening zochten wij het contact met publiek. Met een poster op het raam deden wij de oproep voor een proeverij om ‘de smaak van Delft te leren kennen’. Meer dan honderd mensen meldden zich aan, waarvan we met een groot deel nog steeds geregeld contact hebben. De crowd staat voor je open. Maar dan moet je wel zelf de eerste stap zetten!"