Nieuws Actueel

GoFastForward: veelbelovende groeiondernemers

Martijn Vervest 5 december 2014

Groei. Het magische woord voor ondernemers. Maar daarvoor is wel durf en kennis nodig. Het Go Fast Forward programma heeft de afgelopen vier jaar een aantal jonge bedrijven begeleid. Donderdag spraken vier veelbelovende ondernemers tijdens een bijeenkomst van Fast Forward in Amsterdam over hun ervaringen op weg naar groei en hun doelen. "We vergiftigen onszelf", zegt Merijn Everaarts van Dopper. "Nederlandse ondernemers denken al vaak, doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Die mentaliteit moet veranderen", aldus Rutger Prent, programmaleider bij Fast Forward. Dopper – Merijn Everaarts De Dopper, een duurzaam alternatief voor de PET-fles en tegelijk een symbool van betrokkenheid. "We vergiftigen onszelf", zegt Merijn Everaarts, de bedenker van de Dopper. Het doel van zijn onderneming is simpel: mensen inspireren om minder plastic te gebruiken. "Ik liep over het strand en zag overal afval liggen. Opruimen kan, maar dat schiet niet op." "Zelf begreep ik nooit waarom iemand de hele dag door water dronk. Ik zag veel mensen rondlopen met een flesje water", aldus Everaarts. "Ik moest iets verzinnen om mensen te triggeren om van een PET-flesje over te stappen naar een duurzaam alternatief." Gebruik de crowd! Maar hoe zet je zo’n bedrijf op en hoe bind je mensen aan je die dezelfde boodschap willen uitdragen? Volgens de Dopper oprichter is het antwoord op die vraag simpel: "Gebruik de crowd. Bind daarmee mensen aan je die het zelfde sociale probleem willen oplossen." In het geval van de Dopper was dat een groot succes. "We hebben de Dopper laten ontwerpen door Dutch Designers, dan bind je meteen een grote groep aan je. Het verhaal ging leven en ik verzamelde steeds meer ambassadeurs om me heen." Dat een idealistische drijfveer kan leiden tot een succesvolle onderneming bewijst Dopper. Met een jaarlijkse omzet van bijna 2 miljoen euro en 1 miljoen verkochte flessen draait het bedrijf na vier jaar boven verwachting goed. Eco Fish Group – Louwe de Boer Een Urker vissersbedrijf dat door de economische crisis werd gedwongen om te veranderen. "Wij waren de beste vissers van Urk, vingen het meeste vis. Dan denk je als ondernemer; ik heb mijn werk goed gedaan. Toch dreigde de bank de stekker uit het bedrijf te trekken", zegt eigenaar Louwe de Boer, die een aantal jaar geleden besloot in te zetten op duurzame visserij. Volgens De Boer is het moeilijk om te veranderen wat je heb aangeleerd. "Ik moest vroeger tijdens de schoolvakantie mee op de boot. Dat ging al generaties zo. Onze familie leerde op dezelfde manier vis vangen. Je rolt in die traditie en denkt dat het zo hoort omdat je nooit iets anders hebt geleerd." "We gingen met grote netten over de bodem en keken daarna welke vis er in zat. Dat is een hele inefficiënte manier van werken en kost veel brandstof. Vooral de laatste jaren ging bijna de volledige opbrengst van vis naar de olieboer." Het gebrek aan inkomsten en het vooruitzicht dat de bank de stekker uit het de onderneming zou trekken dwong het familiebedrijf tot innoveren. “Het moest anders. Dus zijn we gaan kijken in het buitenland, waar al op grote schaal anders gevist werd. Met drijvende netten en schonere schepen. Toen besefte ik me; we hebben het dertig jaar lang verkeerd gedaan." De volgende klap Nadat De Boer al zijn schepen had omgebouwd kwam de volgende klap. "Ik was bij een klant en die vertelde me dat vis die op de rode lijst van het Wereld Natuur Fonds (WNF) staat niet meer in de winkel zou komen liggen. Toen werd ik stil, want dat was de vis die wij vingen. Het zou het einde betekenen van ons bedrijf." In plaats van de handboek in de ring te gooien besloot de ondernemer actie te ondernemen. "Als visser zie je het WNF natuurlijk als vijand. Ze willen ons van de zee hebben. Maar tijden veranderen. Waarom niet samenwerken? Dat hebben we gedaan. Vanaf 2009 hebben we in samenwerking met het WNF duurzame platvis op de markt gebracht." Gezond Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Het bedrijf is nu gezond en inkopers komen naar Eco Fish toe in plaats van andersom. Investeren in duurzaamheid om te overleven. "Ik zou aan de drie P’s, People, Planet, Profit nog een P willen toevoegen. De P van Pride, want ik ben trots op mijn bedrijf en dat is wat mij drijft om alles uit mijn onderneming te halen en te blijven groeien." Frozz - Mei Lin Ang "Ik was op vakantie in de Verenigde Staten en daar kwam ik voor het eerst in aanraking met frozen yogurt. Op iedere hoek van de staat is het daar te krijgen. Ik was na een week verslaaft aan het spul", vertelt Mei Lin Ang. Zo ontstond het idee om ook in Nederland dit product te verkopen. Frozz was geboren. Mei Lin Ang: "We hadden een vliegende start. Meteen na het oprichten van Frozz werkte we al samen met de Bijenkorf en Schiphol. Maar in 2012 ging het slecht. We hadden toen een zware winter en een slechte zomer. Dat drukte de verkoop. Er moest iets veranderen, maar wat?" "We hebben het geprobeerd met toevoegingen aan de frozen yogurt, zoals wafels, maar dat leverde niet meer omzet op. In de winter is het gewoon lastig om ijs te verkopen. Toen bedachten we Oodlz, noodles verkopen naast ijs. We zijn dit concept begonnen op Schiphol en daar viel het meteen in de smaak." Ondanks het succes is toch besloten te stoppen met Oodlz. "Veel mensen vonden het raar dus hebben we er voor gekozen om weer terug te gaan naar de basis: ijs." Dat lijkt nu te gaan lukken. Er zijn deals met supermarkten, die het product in de schappen willen en er zijn 12 winkels door heel Nederland. "We proberen een buzz te creëren. Goed kijken naar wat hip and happening is en daar op inspelen." SnappCar – Victor van Tol "We zien het overal om ons heen. De hyperconsumptie gaat niet werken, daar willen wij met ons bedrijf wat aan doen", legt Victor van Tol uit. Hij richtte samen met zijn zakenpartner SnappCar op, een platform waar autobezitters hun auto kunnen verhuren. "Ons doel is simpel; we willen minder auto’s op de weg." "Onze focus lag bij de start van het bedrijf nog niet op auto’s. We hadden wilde plannen. Het delen van boten, graafmachines, motorzagen, alles kwam aan bod. Dat was ook meteen onze zwakte want je kan niet alles doen." Het bedrijf moest een keuze maken en ging zich focussen op auto’s. Er kan van alles misgaan als je als jong bedrijf snel successen boek. Zo ook bij SnappCar. "In 2013 haalden we een grote investeerder binnen. We waren gretig en dachten alleen aan opschalen en knallen! De investeerder wilde een andere kant op met het bedrijf en we hadden dingen niet duidelijk genoeg op papier gezet. Wij hadden als doel minder auto’s op de weg, de investeerder wilde er juist meer." Crowdfund Om de regie zelf in de hand te houden besloot het bedrijf een crowdfundactie op te zetten om zo de groei van het bedrijf te financieren. "Daarmee hebben we een recordbedrag van zes ton opgehaald. Er is nog nooit zoveel geld opgehaald met crowdfunding.” SnappCar richt zijn pijlen niet alleen op de Nederlandse markt maar kijkt ook al naar het buitenland. Dat wordt volgens Van Tol nog een harde strijd. "Er zijn buitenlandse initiatieven in Frankrijk en de Verenigde Staten bijvoorbeeld. Ik denk dat er in deze markt geen ruimte is voor meerdere bedrijven. Het zal een winner-takes-all gevecht worden, zeker in Europa."