Nieuws Actueel

Google drijft op advertenties

Rik Nizet 18 juli 2014

Zoekgigant Google heeft de omzet in het tweede kwartaal zien toenemen. Het bedrijf verkocht meer advertenties bij zijn zoekresultaten. Dat bleek donderdag uit de cijferpresentatie van het Amerikaanse concern.

Google zag de opbrengsten uitkomen op bijna 16 miljard dollar, 22 procent meer dan de ruim 13 miljard dollar een jaar geleden. Marktkenners rekenden in doorsnee op zo'n 15,6 miljard dollar aan opbrengsten. Onder de streep bleef ruim 3,4 miljard dollar over. Dat was een jaar eerder nog ruim 3,2 miljard dollar. Een belangrijk bestuurder bij Google, Nikesh Arora, maakte donderdag bekend over te stappen naar het Japanse Softbank.

Trend gebrokenHet concern rapporteerde lange tijd meer dan 20 procent groei van de kwartaalomzet op rij, maar zag deze trend in het eerste kwartaal van dit jaar gebroken. Dat zette het aandeel destijds flink onder druk, door zorgen over de verdienmodellen van advertenties op steeds kleinere schermen en stevige investeringen van de onderneming. Google maakt overigens in zijn cijferpresentatie nooit specifieke details bekend over de opbrengsten van mobiele advertenties en desktopadvertenties.

Google sloot na de reguliere handel op Wall Street in het rood, maar herstelde duidelijk in de nabeurshandel.