Nieuws Actueel

Google leert zelfrijdende auto's 'hufterig' gedrag

Van onze redactie 29 september 2015

Image 5285042

Volgens de krant is de reden van de 'verhuftering' door Google er een van veiligheid. ,,De zelfrijdende auto's zijn misschien een beetje te voorzichtig", aldus Nathaniel Fairfield, een teamleider van het autoproject. Zo zouden de zelfrijdende auto's bij potentiële gevaarlijke situaties te abrupt stoppen, iets waar medeweggebruikers dan niet op rekenen. Google wil daarom dat de zelfrijdende auto's op een meer 'menselijke' manier gaan rijden, zoals bochten afsnijden en over strepen op de weg rijden. De prototypes hebben intussen l mee dan 1,6 miljoen kilometer op de openbare weg gereden. Sinds 2009 zijn de zelfrijdende auto's van Google betrokken geweest bij zestien kleine aanrijdingen. In twaalf gevallen zou een andere weggebruiker op de achterkant van een Google-auto zijn geklapt. Google ging naar eigen zeggen nooit in de fout, maar er wordt aangenomen dat de neiging van het voertuig om heel abrupt te remmen bij reële, maar kleine risico's een rol kan spelen. 'Zelfrijdende wagens zijn vervelend'Andere chauffeurs in de omgeving van het Googlehoofdkwartier in Mountain View, Californië vinden de Googlewagens naar verluidt vervelend. Ze staan te lang stil bij kruispunten om gegevens te verzamelen en ze zijn extra voorzichtig wanneer ze linksaf moeten slaan. Mensen hebben een meer instinctieve inschatting van potentiële risico's en durven daarbij ook meer risico's nemen. ,,De Google-auto's namen vroeger een ruime bocht naar links, maar dat was verwarrend voor andere chauffeurs en voelde vreemd aan voor de andere passagiers", vertelt Fairfield. Google heeft de manier bestudeerd waarop mensen een bocht nemen en zag dat ze sneller en directer afdraaien. Dat gedrag werd verwerkt in de algoritmes van de wagen. Het is de bedoeling dat de wagens worden uitgerust met meer 'menselijke' reflexen om te kunnen omgaan met ongewone of onverwachte verkeerssituaties. Google nam eerder deze maand John Krafcik in dienst als nieuwe CEO voor het autoproject. Krafcik is al jaren een grote naam in de Amerikaanse auto-industrie. Het is de bedoeling dat hij zijn schouders mee onder het project zet in de hoop de wagens binnen afzienbare tijd op de markt te brengen.