Nieuws Actueel

Grafkisten van aardappelrestjes

Caroline Spilt 11 maart 2015

Kist havermans groot

Een grafkist van aardappelzetmeel. Marieke Havermans (40) van Onora won er dinsdag de MKB Export Award mee, inclusief 30.000 euro aan TNT-transporttegoed. "Het klinkt dubbel: verduurzamen als het met de dood te maken heeft, maar het gaat om het natuurlijke aspect. Je komt van de natuur en je gaat naar de natuur."

De kist is van biologisch afbreekbaar plastic. Binnen tien jaar is 'ie opgelost. Hij is lager, ronder, uit één stuk en beigekleurig, want dat scoorde goed volgens haar marktonderzoek.

Hoe kom je hier op? Waarom een grafkist?"Van huis uit ben ik verpakkingsdeskundige. Ik werkte voor Heinz en Mars. Dus ik weet veel van ketchupflesjes en marswikkels. Zes jaar geleden is mijn schoomoeder overleden. Dan moet je een kist uitkiezen. Wat me echt tegen de borst stuitte was het aabod: zwaar, donker, en je betaalt je ook nog eens scheel. Niet duurzaam. Het is natuurlijk ook deels vakdeformatie, dat ik kijk naar materiaal. 80 procent van de houten grafkisten is niet van hout, maar van samengesteld materiaal: spaanplaat en mdf met fineerlaagje erover en lekvrij papier erin dat met nietjes wordt vastgeschoten. Veel grafkisten hebben een doos als hoofdkussen. Dat paste niet bij hoe we van haar afscheid wilde nemen. Ik zei tegen mijn man 'dat moet beter kunnen'."

Waren er geen alternatieven op de markt? "Kartonnen grafkisten bestaan al jaren, maar de reden waarom dat het niet goed doet, is vanwege het cremeren. Karton ontbrandt heel snel. Plat gezegd, het vliegt te snel in de fik en het veroorzaakt veel roet. En nog belangrijker, je kiest een kist voor iemand die je dierbaar is, dat wil je graag goed doen, en om dan te kiezen voor een kartonnnen doos dat doen mensen toch vaak niet. Je wilt het goed doen, je wilt iets wat mooi is, wat past, zacht en goed voor het milieu, en betaalbaar is."

Hoeveel heb je al verkocht?"Aantallen wil ik niet zeggen. De uitvaartbranche zit me op de nek. De concurrenten. Ik ben nog in onderhandeling met partijen."

Je hebt de MKB Export Award gewonnen in amper twee jaar tijd en nu al naar het buitenland? "Ik richtte me in eerste instantie ook op Nederland, maar ik ben gewoon benaderd door buitenlandse partijen. En het is belangrijk om volume te draaien, want mallen kosten veel. Tonnen. Afzet zoeken was een spannende periode. Zo'n kip en ei verhaal. Je moet afzet hebben om te kunnen investeren. De 30.000 euro transporttegoed gaat op aan de import van materialen en de export van de kisten."

Op welke doelgroep richt je je? De milieubewuste burger?"Dat is wel frappant. Mijn product is een niche, dacht ik aanvankelijk. We gaan ons richten op de milieubewuste consument. Inmiddels is het een ander verhaal. Deze kist is qua vormgeving veel meer van deze tijd. Mensen staan er voor open. Duurzaam is de trend, in welke branche dan ook. Behalve trouwens voor mannen van middelbare leeftijd, die willen een houten grafkist. Dat bleek uit marktonderzoek."