Nieuws Actueel

Groeiende zorgen over steeds grotere schepen

Van onze redactie 4 augustus 2015

Image 5129363

Elke zeereus zorgt voor een klap extra verkeer op wegen rond Rotterdam. Duizenden containers moeten in één keer naar het achterland. En het worden er steeds meer. De CMA CGM Marco Polo was tot 2013 het grootste schip met plek voor 16.000 20-voets containers. De huidige recordhouder, MSC Oscar, kan er 19.224 meenemen en de troonopvolgers komen eraan: in 2017 varen er schepen die er 21.000 kunnen verstouwen. En op de tekentafel liggen al 24.000-plus reuzen.Rotterdam heeft die wedloop altijd toegejuicht omdat ze daar als gemakkelijk bereikbare open zeehaven van profiteert. De havens van concurrenten Hamburg en Antwerpen binnenvaren is een stuk lastiger voor de recordschepen dan aanschuiven bij de Maasvlakte. Maar het beeld is nu aan het kantelen.SchaalvergrotingHet Havenbedrijf Rotterdam wil na deze zomer rond de tafel met reders, containeroverslagbedrijven en transportconcerns om te praten over de schaalvergroting. Daarbij komen de nadelen aan bod. Dat heeft president-directeur Allard Castelein van de havenautoriteit bekendgemaakt. ,,Schepen worden steeds groter, maar het is de vraag of het transport er in de gehele linie beter van wordt.''Behalve de verkeersdrukte die gepaard gaat met de recordschepen, gaat het ook over investeringen die overslagbedrijven moeten doen zoals het aanschaffen van steeds grotere kranen. Ook blijken de schepen het transport voor importeurs duurder te maken, waarschuwt de invloedrijke Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Ook de OESO dringt aan op overleg tussen de havens, de rederijen en overslagbedrijven en transportondernemingen. Ze heeft pas een studie naar de megaschepen gedaan, waarin ze gewag maakt van de nadelen.VoorradenDe kosten voor de importeurs kunnen onder meer oplopen doordat die een grotere voorraad moeten aanhouden. Grotere schepen komen immers minder vaak. Daardoor heeft een importeur ook minder keuze uit schepen, legt de OESO uit, en dat kan eveneens de prijs opdrijven.Volgens Castelein is Rotterdam er ook niet bij gebaat als ze straks nog de enige haven is waar de kolossen passen, want dan is er ook minder keuze voor ze om naartoe te varen. Wanneer het overleg in Rotterdam is, is nog niet bekend. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam is nog geen datum bekend.