Nieuws Actueel

Dit zijn de groeitips van Rituals-baas Raymond Cloosterman

Als er een ondernemer is, die weet wat bedrijfsgroei is, dan is het Rituals-baas Raymond Cloosterman. De Erasmus Universiteit onderzocht begin dit jaar welke 250 bedrijven in Nederland het snelste groeien, de cosmeticaketen Rituals stond op de hoogste plek van het erepodium. Tijdens het GroeiCollege van De Ondernemer vertelde Cloosterman waardoor zijn bedrijf groeide als kool.

Tijmen de Groen | Foto: Hennie Keris 16 mei 2018

Rituals Raymond Cloosterman Groei College

Als de bedrijvenketen Rituals een mens was zou deze nét mogen stemmen, de start van de onderneming ligt in 2000. De eerste jaren was het lastig om te groeien vertelde Cloosterman op het podium van het Beatrix Theater. Toen het bedrijf zo’n 20 winkels had leken zij ineens een ‘onzichtbare poort’ door te gaan. De poort waardoor mensen spontaan naar jou toe komen, waardoor het lijkt alsof je ‘ineens mazzel’ gaat hebben in plaats van een continu worsteling.

Shop-in-shops

Om daar te komen bouwde Rituals aan de naamsbekendheid en bedrijfsuitstraling via shop-in-shops. Belangrijk punt was toen de cosmeticaketen een plek kreeg in de Bijenkorf-winkels. Volgens Cloosterman heeft het twee voordelen om in een andere winkel te starten. “Mensen lopen onbekende winkels voorbij, maar als ze al binnen zijn bij een andere winkel komen ze ook naar jou toe. En je ligt gelijk tussen grote merken, wij lagen bijvoorbeeld naast Chanel. Dat geeft ons ook gelijk een goede uitstraling.”

Productvernieuwing

Om ervoor te zorgen dat de klanten die eenmaal binnen zijn, ook binnen blijven komen heeft Rituals jaarlijks ruim 300 nieuwe producten. “Nieuwe producten zijn leuk voor de klanten maar ook voor het personeel. Die vinden het ook leuk om met nieuwe producten te werken.”

Daarnaast heeft het bedrijf een aantal ‘vaste’ rituelen collecties, waarvan the Ritual of Sakura de bestseller is. Die zorgt voor de meeste omzet, en blijft ook het langst in de winkel liggen. Iedere 2 á 3 jaar wordt die volledig opnieuw ingericht. Dat wordt dan ook groot neergezet in de winkels, om de klanten er opnieuw naar toe te trekken.

Als derde snelheidslijn zijn er dan nog tweemaal per jaar limited editions. Zo wil het bedrijf de vaste klanten iets nieuws laten ontdekken, zonder dat zij daarvoor naar een ander merk hoeven te gaan.

Autonoom groeien

Om die groei te meten is het belangrijk om te kijken naar de autonome groei van je onderneming volgens Cloosterman. ‘Dat is de thermometer’ en geeft aan wat de ware groei is van je bedrijf, als je er geen bakken met geld tegenaan hoeft te gooien.

Door de groei van Rituals heeft het bedrijf een tweede managementteam (MT) neer moeten zetten. Deze twee functioneren tegelijkertijd naast elkaar. Het operationeel MT zorgt dat de winkels van vandaag goed draaien, het creatieve MT zorgt dat er in hoog tempo nieuwe winkels komen en nieuwe producten worden aangeboden.