Nieuws Actueel

Grolsch viert feest met karakter

Van onze redactie 17 april 2015

Grolsch Frans Nikkels

Het gaat niet ongemerkt voorbij, de viering van 400 jaar Grolsch. Wie een beetje vals is zou kunnen denken dat de gelegenheid is bedacht door handige marketingmedewerkers van de brouwerij. Zo’n mooi eeuwenoud jubileum is immers een geweldige kapstok voor een heleboel extra publiciteit. Bovendien: in de jaren 70 werd nog feestelijk 300 jaar Grolsch gevierd, destijds mooi gekoppeld aan het 700-jarig bestaan van Groenlo. Hoe zit dat?

Tom Huijskes, projectleider van de jublieum-festiviteiten: „Ergens begin jaren ’90 is in een archief een document gevonden dat het begin van Grolsch markeert. Het is het perkamenten aankoopbewijs van het pand aan de Kevelderstraat in Groenlo door Willem Neerfeldt. Die begon daar een brouwerij. Het document is gedateerd op 11 mei 1615.”

Jaar op flessen

Grolsch zag meteen de mogelijkheden en zette vol trots 1615 op de flessen. Twee jaar geleden begon het serieuze nadenken over de jubileumviering en begin 2014 werd een projectgroep gevormd die de activiteiten vorm moest geven. Voor het jubileum werd gezocht naar een thema, een overkoepelend begrip dat alles zegt over die vier eeuwen. En tijdens de brainstorms kwam één woord steeds terug: karakter.

Tijdens het feest op de Oude Markt komt een hele rij bekende artiesten optreden en het programma wordt aan elkaar gepraat door deejay Gerard Ekdom, die voor de gelegenheid terugkeert naar de plek waar hij in 2012 stond met het Glazen Huis van Serious Request. Grolsch maakt komende week de line-up van artiesten bekend.

Internationaal

Ook internationaal wordt het jubileum gevierd, zij het niet zo uitbundig als in Nederland. „Maar we zijn internationaal een premium brand en onze beugel is in het buitenland heel populair”, zegt Huijskes. Zo kreeg in Londen een kunstenaarscollectief onlangs opdracht van Grolsch International om iets moois te doen met beugelflessen. Het resulteerde in een opvallende buitenmuur, waar honderden beugels samen één grote Grolsch beugelfles vormden. Het kunstwerk trok veel aandacht op social media.

Foto: Frans Nikkels