Nieuws Actueel

Grolsch wordt minuscuul brouwerijtje in wereldconcern

Van onze redactie 14 oktober 2015

Grolsch Frans Nikkels

Het moet zuur zijn voor Grolsch: overgenomen worden door InBev. Dat was immers het bedrijf dat Grolsch erbij lapte toen de Europese Commissie in 2007 verboden afspraken tussen een aantal bierbrouwers ontdekte. InBev onthulde alle geheimen van Grolsch, Heineken en Bavaria en hoefde in ruil geen boete te betalen. De boete van 31 miljoen die Grolsch kreeg opgelegd werd later weliswaar teruggedraaid, maar erg warm zijn de verhoudingen nooit meer geworden.

Gemengde gevoelensMaar van Grolsch zul je er niets over horen. Ook niet over eventuele onrust op de werkvloer die ontstaat nu er alweer een overname plaats vindt. De werknemers moeten het met gemengde gevoelens bekijken. Na de vorige overname, door SABMiller in 2008, werden weidse horizonten geschetst, met Grolsch als international premium brand.

TeruggelopenMaar feit is dat de brouwerij in 2004 nog 3,2 miljoen hectoliter Grolsch afleverde, waarvan 1,6 miljoen hectoliter naar het buitenland ging. Vorig jaar kwam het totaal op respectievelijk 2,6 miljoen en 1,1 miljoen. Zowel de totale productie als de export zijn onder SABMiller dus stevig teruggelopen. En het is bepaald niet uitgesloten dat die trend na de overname door InBev wordt voortgezet.

GigantischInBev is nu de nummer 1 van de wereld, SABMiller de nummer 2. Onnodig te zeggen dat ze samen een gigantisch concern gaan vormen. Daarin is Grolsch maar een piepklein radartje: het produceert straks een minieme 0,24 procent van de totale bierplas van InBev/SAB. Aan de andere kant is Grolsch nog wel één van de zeven topmerken van het concern. SABMiller heeft in totaal zo'n 200 merken, maar alleen Urquell, Peroni, Miller en ons eigen Grolsch worden over de hele wereld verkocht. In de nieuwe bierkolos die straks ontstaat komen er drie bij: AB InBev heeft Stella Artois, Budweiser en Corona als wereldwijde merken. Van deze zeven is Grolsch met 2,6 miljoen hectoliter per jaar de kleinste.

Marktkenner Karel Zoete van Rabo Securities zei onlangs in deze krant dat de kans groot is dat Grolsch na de overname van de internationale markt verdwijnt omdat het nieuwe concern al genoeg wereldmerken heeft. Zoete: "Als ik voor de keuze stond om Grolsch of Corona te introduceren in een nieuw land, zou ik wel weten waar ik m'n marketinggeld in stopte."

VakkundigHoe er in Boekelo op al die sombere vooruitzichten wordt gereageerd, is niet duidelijk: SABMiller heeft de werknemers vakkundig de mond gesnoerd. Woordvoerster Helen ter Huurne laat weten dat niemand in Boekelo iets mag zeggen en verwijst naar de Engelse woordvoerder van moederbedrijf SABMiller.

OvernameEn volgens deze Richard Farnsworth is het nog te vroeg om ook maar iets te zeggen over de betekenis voor Grolsch: "Er is nog geen sprake van een definitieve overname. Er is nu overeenstemming over de voorwaarden voor een mogelijk bod van AB InBev op SABMiller. Eind oktober wordt duidelijk of dat bod inderdaad wordt uitgebracht en door de aandeelhouders geaccepteerd. Dus het is nog veel te vroeg om concrete vragen te beantwoorden."2,6

Vorig jaar werd 2,6 miljoen hectoliter Grolsch-bier afgeleverd, in 2004 was dat nog 3,2 miljoen hectoliter.