Nieuws Actueel

Halloween is hot

Martijn Vervest 31 oktober 2014

Grijnzende, verlichte pompoenen, doodshoofden, heksen en skeletten. Je kunt er niet meer omheen. Nederland lijkt in de ban van Halloween. Steeds meer Nederlanders doen mee met het griezelfeest dat vrijdag plaatsvindt. Dat merkt ook Ruud Zee, die een feestartikelenwinkel heeft in de Haagse binnenstad. “Ik zie dat de populariteit de laatste vijf jaar is toegenomen, bijna geëxplodeerd”, zegt hij. Volgens de Haagse feestartikelenuitbater loopt het in de dagen voor het feest storm. “Vorig jaar moest ik tientallen klanten teleurstellen omdat ik praktisch helemaal uitverkocht was.''Bestedingen Niet alleen het aantal klanten neemt toe, ook de bedragen die mensen besteden worden groter: “Voor een bedrijfsfeest heb ik twee enorme skeletten verkocht, dan praat je toch over een bedrag van 200 tot 300 euro per stuk.''LandelijkNiet alleen in de Randstad, ook in het Noorden is Halloween geliefd, merkt Ingrid Rommens van Mulder Feestartikelen in Groningen. “Toen we de winkel elf jaar geleden overnamen werd er nauwelijks iets aan gedaan. Nu verkopen veel met Halloween. Vooral schmink en special effects zijn erg populair. We hebben wel zeven soorten bloed om je mee te besmeuren.'' Rommens wil niet zeggen hoeveel groter haar omzet is rond Halloween. Detailhandel Nederland kan nog geen cijfers verstrekken over de omzet die winkeliers met Halloween maken.Iedereen doet mee“Scholen, studentenverenigingen en cafés, allemaal doen ze mee,'' zegt Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. “Je ziet het zelfs in bejaardentehuizen.'' Strouken ziet vooral de laatste drie jaar een toename in de populariteit: “Het feest was in de jaren negentig kort in trek, daarna liep de populariteit terug, maar de laatste jaren zie je het juist weer terugkomen.''WinkeliersSupermarkt- en retaildeskundige Gerard Rutte ziet Halloween ook steeds populairder worden. “Winkeliers hebben behoefte aan nog een sinterklaas- en kerstfeest. Dat zijn toch de grote verkooptoppers. Overal zie je halloweenproducten in het schap. De klant gaat daarin mee, die vindt dat blijkbaar leuk. Het is een gezelligheidsfeest, een kinderfeest dat je met elkaar kunt vieren. In deze economisch magere tijden heeft men daar behoefte aan.''Zelf meedoenTer inspiratie hieronder een fotoserie van een Britse kroeg die het ieder jaar heel professioneel aanpakt: