Nieuws Actueel

Han de Milliano van Han’s Natuurwinkel in Almelo: ‘Gezondheid is nu business geworden’

Van onze redactie 6 oktober 2015

Han Milliano Reinier van Willigen

Superfoods is een verzamelterm van verschillende planten en vruchten die erg gezond zijn. Denk aan quinoa, of Goji bessen. De biologische winkels begonnen ermee, maar supermarkten kregen de populariteit snel mee: "Ze dachten eerst dat het niet zou aanslaan, maar toen ze doorkregen dat het wel aansloeg, zijn ze zelf ook in actie gekomen. Met als gevolg dat je nu op elke straathoek superfoods kan krijgen."

Concurrentie De Milliano houdt na al die jaren nog stand: "Ik probeer mezelf te blijven." De concurrentie wordt voor kleine zelfstandige zaken in Nederland steeds lastiger met de aanwezigheid van grote biologische supermarkten zoals Ekoplaza en Marqt. "Ik zie wel dat supermarkten er meer mee bezig zijn en dan zie je de regelmaat waarmee klanten naar de winkel komen kleiner worden. Het is niet meer hun vaste patroon. Supermarkten zijn veel bezig met het drukken van de prijs. Daar ga ik niet in mee, ik wil mezelf blijven. Het is moeilijk om dan je hoofd boven water te houden met alle concurrentie", weet De Milliano.

Trend Hij merkt dat gezond leven de aandacht van zijn bezoekers heeft. "Vroeger waren we daar niet mee bezig, nu krijgen we uit alle hoeken tips en diëten. In de afgelopen zestig jaar zijn er allerlei onevenwichtigheden in het voedsel gekomen, met bijvoorbeeld veel kleur- en geurstoffen. Mensen voelen zich op den duur minder gezond worden. Dan zie je dat er een trend komt van gezond voedsel, omdat mensen toch behoefte hebben aan een gezond evenwicht."

Business Maar niet alleen De Milliano ziet de behoefte aan gezondere producten. Ook de voedingsindustrie ziet dat: "Die zijn niet geïnteresseerd in mijn gezondheid, maar meer in hoe ze de meeste omzet kunnen draaien. Wij zijn vroeger begonnen met het idee om mensen bewuster te laten leven. Nu is gezondheid business, het is handel geworden. Dat is jammer, want gezondheid is erg belangrijk. De voedingsbranche moet erop gericht zijn om het welzijn van mensen te bevorderen."

Bewustwordingsmomentje De Milliano's interesse in het verkopen van biologische producten kent zijn oorsprong in Zambia. De Milliano: "Daar was ik op stage voor mijn opleiding. De mensen in Afrika worden als arm beschouwd, maar dat komt deels door onszelf. Wij willen grondstoffen en producten daar zo goedkoop mogelijk weg halen. Dat was voor mij een bewustwordingsmomentje. Ik vind het werken in zo'n natuurvoedingswinkel een mooi alternatief om met respect en aandacht de biologische, eerlijke producten aan de man te brengen."

Foto: Reinier van Willigen