Nieuws Actueel

Han Morskieft van Morskieft Ontwerpers is een gevoelsmens

Van onze redactie 28 augustus 2015

ZM Morskieft 2

Het ruime, lichte en zorgvuldig ingerichte kantoor van Morskieft Ontwerpers ligt pal aan de A1, ter hoogte van Enter. Bij binnenkomst valt het oog direct op de compleet gerestaureerde lichtblauwe Vespa type 50s uit 1964. “Vaak ga ik ’s avonds laat, na het uitlaten van de hond, nog even knoeien in de schuur,” aldus Morskieft. Een manier om zijn hoofd leeg te maken en zich even te verliezen in de techniek. Hij sleutelt het liefst aan Vespa’s rondom zijn geboortejaar 1964. Hij knapt nu zijn vierde Vespa op.

New Wave Morskieft kon als kind al goed tekenen en de AKI volgt. Hij was fervent aanhanger van New Wave in zijn jonge jaren en had de neiging om tegen dingen aan te schoppen. “Dat heeft mij ook wel een beetje gemaakt tot wie ik nu ben. Dingen die ik hoor, accepteer ik niet zomaar, en dat vinden mensen ook weleens lastig.”

Eigen bureau Hij is een Tukker in zijn hart en is dat altijd al geweest. Hij stak na de AKI de benen onder tafel bij reclamebureaus in Amsterdam en Rotterdam. Hij keerde terug naar het Oosten, vanwege de liefde, en werkte vanaf dat moment bij diverse ontwerpbureaus in onze regio. Hij ging vervolgens een partnership aan met een compagnon. Vijf jaar later, in 2000, richtte Morskieft zijn eigen bureau op, Morskieft Ontwerpers. “Inmiddels was ik mij ervan bewust dat ontwikkeling van identiteiten mij het beste lag.” Hij heeft het vak niet meer verlaten en jubileert dit jaar. “Een goede sfeer, co-creatie met collega’s in het vak én snappen wat de klant bedoelt, zijn voor mij heel belangrijk. Ik ben heel blij en trots dat ik een team heb gevormd van mensen, die hetzelfde gevoel delen, die net als ik mooie dingen willen maken.”

Visualisatie en identiteit Morskieft Ontwerpers vertaalt bestaansrecht van bedrijven en instellingen naar visuele identiteit. Een aanpak die verder reikt dan huisstijlontwikkeling pur sang. “Wel kunnen bedrijven voor al hun communicatie-uitingen bij ons terecht,” vult Morskieft aan. “Als de visualisatie van identiteit overeenkomt met de inhoudelijkheid van het bedrijf, als dát klopt, krijg ik een enorme kick. In dat spanningsveld beweeg ik mij. Het is voor mij succesvol als een onderneming zich vervolgens professioneler gedraagt, herkend wordt of haar marktaandeel vergroot.”

Extreem verdiepen Het is een persoonlijke kracht, waar misschien soms een valkuil in schuilt: vriendschappen aangaan met opdrachtgevers om écht contact te maken. “Dat betekent voor mij extreem verdiepen in organisaties; waarom zij bestaan, vanuit welke beweegredenen. Als ik me niet genoeg kan verdiepen, dan kan ik niet de juiste bijdrage leveren.

‘Imago begint bij het merk’Mentale identiteit en visuele identiteit gaan hand in hand,” vertelt Morskieft. “Identiteit is niet alleen huisstijl, het zit ook in gedrag. We bemoeien ons niet met de bedrijfsvoering. Wel nemen we samenwerking, kernwaarden en het proces onder de loep tijdens strategische sessies. Een logo toekennen is ultiem. Een imago begint bij het merk, waarbij je vanaf de 0-lijn gaat tekenen. Het meest elementaire van een organisatie moet daarin terugkomen.”

Denktank Morskieft heeft een gezin waar hij enorm veel van houdt en hij maakt graag tijd voor hen. Hij zoekt sowieso graag verbinding met de mensen om hem heen. Als Hengeloër zit hij in een denktank om het centrum nieuw leven in te blazen. “Wat is Hengelo? Waar ligt de kracht?,” denk ik dan. “Dan komt identiteit weer om de hoek,” zegt hij lachend.

TeamMorskieft vertelt openhartig over wat hij nog wil bereiken als ondernemer en vooral als mens. “Ik ben geen topmanager. Godzijdank zijn mijn collega’s mijn managers. Mijn ambitie is om een team, niet groter dan vijftien mensen, bij elkaar te houden, en dat wij worden gezien als het beste identiteit-ontwikkelbureau van Oost-Nederland. Als mens wil ik bereiken dat ik me mezelf kan begeven in een omgeving waar ik me prettig voel. Tevens wil ik het gevoel nalaten dat mijn omgeving wat aan mij heeft gehad, als ik er niet meer ben.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oost.deondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen