Nieuws Actueel

Handel met China: Wie betaalt mijn leverancier in renminbi's?

Rik Nizet 5 november 2014

Met de opkomst van de smartphones realiseert Martijn Hooft zich in 2011 dat een bijpassend hoesje een gat in de markt is. De 26-jarige ondernemer startte Smartphonehoesjes.nl; een webshop die snel uitgroeit tot een van de drie grootste leveranciers van smartphonehoesjes en aanverwante accessoires van Nederland. De handel met China zorgt voor een uitdaging. "Ik kwam erachter dat ik zo'n 3 procent op transacties verloor door de wisselkoers euro/dollar in de betaling aan mijn leverancier."

Drie jaar na oprichting staan bij het bedrijf zo’n 60 mensen op de loonlijst en worden grote orders geplaatst bij leveranciers in het buitenland. Wat veel ondernemers die zich vooral op groei richten zich niet altijd realiseren is dat er veel geld kan worden bespaard bij de betaling aan buitenlandse leveranciers. Maar dan moet er wel een partij zijn die de betaling in lokale valuta regelt.

Hoe snel is bij jullie de groei gegaan?In eerste instantie verkochten we smartphone­hoesjes aan familie en vrienden. Daarna zijn we begonnen met directe verkoop aan bedrijven. Dat ging goed. Pas nadat we de site zijn begonnen is de opwaartse spiraal ingezet. In het begin heb je 20 orders per dag, dan ga je naar 50, 100 en voor je het weet zit je ineens op 500 orders per dag. Op dat moment ben je alleen maar met groei bezig zonder je business en je hoofd erbij te verliezen. Mijn oudere broer Marcel had ondertussen afscheid genomen van zijn toenmalige werkgever en was in de zaak komen werken. Binnen korte tijd werd 280 m2 kantoorruimte omgeruild voor 1400 m2 en stonden er zo’n 25 mensen vast, en 35 man freelance, op de payroll.

Hoe regelde je de betalingen aan je buitenlandse leveranciers?Omdat wij onze producten uit een aantal landen halen heb je te maken met valutaverschillen. Alle transacties die ik deed gingen via de bank. Gewoon overmaken van euro's naar dollars maar ik verloor veel geld met de wisselkoers. Ik zag dat we op elke transactie 3 procent verloren maar ik was te druk om erover na te denken hoe dit kon worden voorkomen. Toen werd ik gebeld door Ebury.

Je wist dat je geld liet liggen maar je bank hielp je niet?Nee, ik zag het wel maar heb eigenlijk nooit actie ondernomen om eens over mogelijkheden te praten tot mijn contactpersoon bij Ebury belde. Die gaf aan dat hij al een paar keer op de site van Smartphonehoesjes.nl was geweest en vroeg zich steeds af hoeveel hoesjes nou verkocht moesten worden om voor hen een eventuele rol te kunnen spelen. Aan de telefoon ontstond een klik en er werd voorgesteld direct een transactie te gaan vergelijken op basis van de koersen. Daaruit kwam naar voren dat er een bedrag aan verschil, dus verlies, ontstond. Ik zag dat ik heel veel geld misliep dus toen hebben we dezelfde week om 9 uur een afspraak ingepland om alles eens goed door te nemen.

Dus door de betaling in Chinese renminbi’s kwam het lek boven?Precies. In het gesprek werd me duidelijk dat transacties van euro naar dollar voor ons niet slim was. Ik heb toen in samenspraak met Ebury mijn leverancier gebeld met de vraag of betaling in lokale renminbi’s voor hem interessant was. Immers, als wij hem in dollars betalen en hij kan dat niet direct aanwenden voor import dan moet hij het lokaal gaan gebruiken. Daar staat ook weer een koers tegenover waar de bank aan verdient. Door de directe betaling in renminbi’s hoeft er niet geconverteerd te worden.

Wat heb je toen concreet veranderd in je betalingen aan je Chinese leverancier?We hebben dezelfde dag nog een account opgezet en een ‘spot­transactie’ gedaan van USD 5,000.00 om te kijken of het werkte en om te ervaren wat het verschil was ten opzichte van de bank. Naast een scherpere wisselkoers werd er veel sneller betaald en werden de transactiekosten geëlimineerd. Daarna zijn we overgegaan op valutatermijncontracten waarbij de koers voor een langere periode wordt vastgezet voor een vast bedrag waardoor je het risico elimineert dat de koers zwakker gaat worden en je het risico loopt dat je straks minder renminbi’s of dollars krijgt voor hetzelfde bedrag in euro’s. We besparen op deze manier heel veel geld en ik kan me volledig focussen op de zaak.

Hebben jullie internationale ambities? Waar sta je over vijf jaar?We willen groeien. Zowel in Nederland waar we de grootste willen worden als in België en Duitsland. Naast consumenten focussen we ons ook op bedrijven en voetbalclubs die smartphonehoesjes willen maken voor relaties. En we willen verder diversificeren in ons productaanbod. Ik denk dat we elk jaar gaan verdubbelen.