Nieuws Actueel

Harry Piekema: succesvol zonder unique selling point

Van onze redactie 15 april 2015

Harry piekema ondernemen middelgroot

Van de buis af, de bühne op. Na tien jaar gooit Harry Piekema zijn rol als Albert Heijn-manager meneer Van Dalen af en wordt keynote speaker bij Assemblee. Het thema: wees je bewust van de relatie tussen lichaam en boodschap. "Steve Jobs bijvoorbeeld. Die was totaal op zichzelf gericht. Geen leuke man, maar wel een goed spreker."

Lees ook:

Harry Piekema wordt ondernemer

Harry Piekema, gefeliciteerd met je carrièreswitch.

"Het is eigenlijk geen carrièreswitch. Ik ben sinds 1981 acteur en later werd ik trainingsacteur. Dat vond ik interessant, want zo kon ik het acteren op een speciale manier inzetten. Je acteert in een niet-theatrale omgeving. In kantoren, onder tl-balken. Aldoende heb ik een eigen methode ontwikkeld, die gericht is op wat er in je lichaam gebeurt voordat je gaat spreken. Wat zeg je als je je team een hart onder de riem wilt steken? Bij sommigen gaat het om het contact, het samen-zijn. Anderen zijn meer denkers en hebben een mooi idee. De ene werkt vanuit z'n hart. De ander met z'n hoofd."

"De stijl van leiderschap moet bij je passen. Dat is wat ik mensen leer. Als je je eigen kwaliteit gebruikt, dan weet je waar je in je lichaam moet zijn. Dat is het eerste wat mensen bij je zien, hoe je gefocust bent. Dat gebeurt al voor er woorden zijn gevallen. Voor veel mensen is dat een opluchting. Van communicatietrainers leren ze dat ze niet in hun hoofd mogen zitten. Van mij mag dat wel. Juist wel. Mits dat bij je past."

"Als keynote speaker praat ik over die combinatie tussen lichaam en boodschap. Ik heb jarenlang een reclameboodschap verkondigd. Dat ging over contact maken met de kijker. Steve Jobs bijvoorbeeld, die was ook heel goed, maar op zichzelf gericht. Totaal op zichzelf. Het is geen leuke man, maar wel een goed spreker. In september ga ik naar horecaondernemers. Dat vraagt weer een hele andere benadering."

Hoeveelste boeking is dat?

"De eerste. Het loopt dus geen storm, maar dat is goed hoor. Ik doe veel dingen door elkaar. Ik ben bezig met een voorstelling voor festival de Parade en heb net een voorstelling gemaakt in Shanghai."

Wat heb je van je eigen ondernemerschap geleerd?

"Dat je bij jezelf moet beginnen. Acteren en trainingsacteren zijn twee totaal verschillende werelden. Bij trainingen moet je overal op komen draven. Op losse dagen. Een acteur is gewoon zes dagen hard met een show bezig, en vlak voor een de deadline heel hard met de show bezig. Ik dacht dat ik één unique selling point moest hebben. Daar werd ik gek van. Hoe moet ik dat doen? Dat wil ik niet en zo iemand ben ik ook niet. Ik ben iemand die alles naast elkaar doet. Als iemand me vroeg voor een stuk van zes weken, dan wilde ik twee dagen voor andere dingen. Dat moest ik afdwingen. Dat ze 'ja' zeiden was omdat ik dat afdwong, niet omdat ik de luxe had een BN-er te zijn, want dat was nog voor de reclamecampagne. Dat was vechten. Maar toen ik gewoon m'n dingen naast elkaar bleef doen, begon het te lopen. Dat gaat over ondernemen. Kijk wat past bij een persoon. Iemand kan wel een groot bedrijf willen, maar als 'ie een eenpitter is, gaat het niet werken."

Is je Albert Heijn-imago een ballast of een voordeel?

"Zakelijk heeft de campagne me veel gebracht. Opdrachtgevers, ook in de theater- en tv-wereld, weten wie je bent en wat je in huis hebt. Maar in mijn persoonlijk leven drukt het imago wel op me. Mensen giechelen als ze me op straat zien of vragen of ik iets vrolijker wil kijken als ik iets zwaars til. Ik reis niet meer met de trein. Op Utrecht Centraal kijkt iedereen me aan. Dat is een vervelend gevoel. Het is goed om af en toe in het buitenland te zijn. Dan ontspan ik. Bij een training voor DSM die ik gaf, waren ook buitenlanders. Die doen normaal. De Nederlanders zijn een beetje opgewonden. Dat duurt zo'n tien minuten. Dan snappen ze welk onderwerp ik wil aansnijden."

Heb je ooit spijt van AH gehad?

"Nee, nooit. Ik kon er al mijn acteer-skills in kwijt: zingen, dansen, stunten. Na tien jaar is het tijd voor nieuwe dingen. In ieder beroep moet je dingen laten. Ook als CEO of als politieman heb je altijd dezelfde vragen die mensen aan je vragen. 'Hoeveel boetes deel je uit?' Strontvervelend, maar het hoort bij je vak."

Piekema's eerste optreden als meneer Van Dalen voor Albert Heijn:

En zijn laatste: