Nieuws Actueel

Heineken: Duurder biertje is cashcow

Rik Nizet 28 oktober 2015

Heineken bier drinken middelgroot

Heineken heeft de bierverkopen afgelopen kwartaal op eigen kracht met 5,4 procent weten op te voeren. De geconsolideerde omzet nam afgezien van wisselkoerseffecten met 7,5 procent toe tot 5,5 miljard euro, meldde de brouwer woensdag in een handelsbericht over het derde kwartaal.

Heineken zag de verkopen vooral in West-Europa, Amerika en Azië groeien, terwijl de volumes in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa nagenoeg gelijk bleven. Met name duurdere biertjes gingen er beter in bij Europese en Amerikaanse consumenten. Winstcijfers werden niet vermeld.

De brouwer liet verder weten te stoppen met de in februari aangekondigde inkoop van eigen aandelen. Heineken wilde na de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque een bedrag van 750 miljoen euro doorsluizen naar de aandeelhouders. De teller stond tot dusver op 365 miljoen euro. Het restant kan het bedrijf echter goed gebruiken voor een aantal onlangs aangekondigde overnames.