Nieuws Actueel

Heineken populair in opkomende markten

Van onze redactie 3 augustus 2015

Image 5126787

In totaal werd 1 procent meer bier verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, de effecten van overnames niet meegerekend. Het ging bij elkaar om ruim 98 miljoen hectoliter, vergelijkbaar met meer dan 39 miljard vaasjes van 25 centiliter. Heineken deed vooral goede zaken in het premiumsegment, maakte de bierbrouwer maandag bekend. Merken die sterke groeicijfers lieten zien waren Desperados, Affligem en Sol Premium. Het bedrijf wist ook zijn marktaandeel te vergroten in onder meer Nederland en de Verenigde Staten.

De dorst naar Heineken nam zoals verwacht in het tweede kwartaal wel iets minder sterk toe dan in de eerste drie maanden van het jaar. Vorig jaar werden in het tweede kwartaal al erg veel bierflesjes, glazen en blikjes van Heineken verkocht vanwege het wereldkampioenschap voetbal.

Onzekerheid

Dat de verkopen in Europa nu wat tegenvallen heeft volgens Heineken onder meer te maken met de economische onzekerheid in Griekenland en Rusland.

Heineken zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 6,7 procent toenemen tot 9,9 miljard euro. Het concern profiteerde daarbij ook sterk van gunstige wisselkoerseffecten. De brouwer boekte naar eigen zeggen ,,solide resultaten'', in lijn met de eigen verwachtingen. De operationele winst (beia) nam met 6,5 procent toe tot ruim 1,5 miljard euro. Netto hield het bedrijf 19 procent meer over. Dat komt neer op een winst van 915 miljoen euro.

Heineken rekent erop ook komende maanden meer bier te verkopen dan een jaar geleden. Financieel directeur Laurence Debroux heeft onder meer hoge verwachtingen van de markt in Vietnam en Ethiopië, zei ze tegen het ANP. De positieve wisselkoerseffecten zwakken waarschijnlijk wel wat af. Het concern herhaalde maandag zijn voorspelling op eigen kracht de omzet en winst dit jaar verder te zullen opvoeren.