Nieuws Actueel

Heineken verwacht groei emerging markets

Bram de Vrind 12 februari 2014

Na een jaar waarin bierbrouwer Heineken de winst zag afnemen en slechts dankzij overnames de omzet wist op te voeren, verwacht het dit jaar weer op eigen kracht te kunnen groeien. Het bedrijf rekent daarbij op steun van een aantrekkende wereldeconomie, zo liet het woensdag weten bij de presentatie van de jaarcijfers.In opkomende markten in Afrika, het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika denkt Heineken dit jaar meer bier te verkopen, terwijl de bierconsumptie in Europa weer afneemt. De omzet per verkochte hectoliter bier zal naar verwachting opnieuw stijgen, zij het in een gematigder tempo dan in 2013. "Al met al zal dit naar verwachting leiden tot een autonome omzetgroei in 2014", aldus het bedrijf.Net als veel andere multinationals houdt Heineken wel een slag om de arm in verband met de sterk wisselende valutakoersen in opkomende markten. Die dempen net als vorig jaar de omzetgroei en drukken de operationele winst dit jaar met naar schatting zo'n 115 miljoen euro. Heineken let vooral op de ontwikkelingen in Mexico, Vietnam en Nigeria, omdat dat relatief belangrijke markten zijn, zei topman Jean-François van Boxmeer.De wisselkoersmalaise dwong Heineken afgelopen najaar al tot een winstwaarschuwing. De winstdaling die het bedrijf woensdag bekendmaakte, kwam dan ook niet als een verrassing. De nettowinst daalde vorig jaar met ruim de helft tot 1,36 miljard euro. Dat kwam ook doordat Heineken vorig jaar nog een meevaller kon bijschrijven van een kleine 1,5 miljard euro als gevolg van de overname van Asia Pacific Breweries (APB).Exclusief eenmalige posten daalde het resultaat onder de streep met 4,6 procent tot 1,59 miljard euro. De geconsolideerde omzet groeide met 4,5 procent tot 19,2 miljard euro. De operationele winst viel met 2,94 miljard euro 10 procent hoger uit dan in 2012. Heineken stelt over het afgelopen jaar voor een dividend uit te keren van 0,89 euro per aandeel, net zoveel als een jaar eerder.Van Boxmeer sprak van een "uitdagend jaar" waarin Heineken geraakt werd door economische tegenwind en accijnsverhogingen in met name Frankrijk. Hij benadrukte dat het bedrijf desondanks kon blijven investeren in zijn merken en producten. In de tweede helft van het jaar was een verbetering te zien van de verkoop in onder meer West-Europa, aldus de topman.