Nieuws Actueel

Helemaal MVO: met de fiets naar het werk

Rik Nizet 12 januari 2015

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is al jaren een belangrijk begrip voor ondernemers. De consument wilt zien dat u maatschappelijk verantwoord onderneemt en de overheid verlangt het van u. Waar u wellicht de afgelopen jaren al flinke stappen heeft gemaakt, is 2015 hét jaar om de puntjes op de i te zetten waar het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wanneer u maatschappelijkverantwoord wilt ondernemen gaat het niet alleen om uw productieprocessen, maar de gehele organisatie moet erin mee. Een belangrijke factor hierin is de medewerker. Deze moet een voorbeeld zijn voor de organisatie en een weerspiegeling zijn van de visie van de organisatie. Stimuleer daarom een gezonde levensstijl van uw medewerkers. Dit door bijvoorbeeld een gezonde lunch en sportmogelijkheden aan te bieden of fietsen naar het werk te faciliteren.

Met dit laatste kunt u gegarandeerd successen boeken. Het is aan te raden fietsgebruik in het woon-werkverkeer te stimuleren, in kader van het reduceren van de CO2-uitstoot en vanuit gezondheidsoverwegingen. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van een speciale regeling. De kern van de regeling is dat indien een medewerker een nieuwe fiets, of het nu om een stadsfiets of elektrische fiets gaat, wil aanschaffen voor het woon-werkverkeer de werkgever dit mogelijk maakt. Daarnaast krijgen alle medewerkers die fietsen voor het woon-werkverkeer vaak een vergoeding. Deze ligt rond de €0,10 per gefietste kilometer. Een nieuw onderdeel hierin is de mogelijkheid om de vergoeding per gefietste kilometer op te kunnen sparen via een online tool en in te wisselen voor fiets- of cadeauartikelen of het te schenken aan een goed doel. Wanneer u ervoor kiest fietsen aan te schaffen voor uw medewerkers, kunt u hierin direct een graantje meepikken. Een fiets is een ideale reclame-uiting. U kunt uw logo, bedrijfsnaam of - statement op de fiets laten drukken. Een fiets komt op verschillende plaatsen en staat vaak buiten in een drukke winkelstraat, bij de supermarkt of voor een appartementen complex. Dagelijks zullen honderden mensen de fiets zien en uw bedrijf associeren met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een win-win situatie dus.