Nieuws Actueel

HelloFresh succesvol concept: boodschappen met recept thuisbezorgd

Van onze redactie 20 december 2014

Gemak en gezondheid. Zie hier de 2 basiselementen voor het succes van HelloFresh. Wekelijks krijgen 20.000 Nederlandse huishoudens een doos thuisbezorgd met ingrediënten voor 3 of 5 avondmaaltijden, elk binnen een half uur te bereiden. "Mensen die moe thuiskomen van het werk, willen vaak niet lang meer in de keuken staan. Met kwalitatief goede producten speelt HelloFresh daar handig op in", zegt retail-expert Paul Moers. "Een dijk van een naam trouwens, HelloFresh. Het bedrijf zegt daarmee precies wat het levert."

Duitse formule De formule waaide 3 jaar geleden uit Duitsland over naar Nederland. Sinds 1,5 jaar heeft het bedrijf een landelijke dekking en bezorgt het wekelijks aan huis. "Het is ons doel om over een jaar 1% van de huishoudens in Nederland en België te bedienen", zegt directeur Maartje Frederiks. Dat zijn 75.000 pakketten per week. Ambitieus, maar niets lijkt onmogelijk voor het bedrijf dat de omzet in een jaar van 2,3 naar 14,2 miljoen zag stijgen. "Onze leden zijn zeer divers, van twintigers tot zestigers. En met zeer wisselende gezinssamenstellingen. Toen we begonnen, dacht ik dat het vooral yuppen zou trekken, maar de behoefte blijkt veel groter."

Kees de Graaf, hoogleraar eetgedrag aan de Wageningen Universiteit, noemt tijdsdruk de belangrijkste factor van het succes. "Mensen hebben minder tijd om eten klaar te maken. Om die reden zien we de sudderlapjes van vroeger ook niet meer. Het gemak van dit concept slaat aan bij een groot publiek. Misschien draagt de diversiteit aan gerechten daar ook wel aan bij. De meeste huishoudens hebben een vrij beperkt kookrepertoire. Dat bestaat, schat ik, uit 10 tot 15 recepten die steeds worden herhaald."

Valkuil Toch schuilt daarin ook een valkuil, zegt De Graaf. "Nieuwe gerechten zijn leuk, maar wel met mate. De mens wil ook weten wat hij van zijn eten kan verwachten."