Nieuws Actueel

HEMA-klant mag prijs bepalen

Rik Nizet 25 maart 2015

Hema winkel 335

Met een grootschalige campagne kondigt winkelketen HEMA woensdag een reeks prijsverlagingen aan. Dat doet HEMA door klanten te vragen wat zij beschouwen als 'meest onmisbare' producten. In de komende weken zal de winkelketen de prijzen van honderden van deze gekozen producten dan fors verlagen. HEMA maakte dit woensdag bekend.

Het is volgens het bedrijf in de retailsector niet eerder voorgekomen dat klanten zelf invloed hebben op prijsverlagingen. De prijzenslag maakt onderdeel uit van een vorig jaar ingezette nieuwe strategie. Zo is het assortiment toen aangevuld met nieuwe en lager geprijsde producten zoals kleine cadeautjes, beautyproducten, levensmiddelen en maaltijden. "Dat heeft al gezorgd voor meer klanten in de winkels", zegt verkoopdirecteur Rob Heesen, zonder omzetcijfers te willen noemen.

PrijsverlagingenDe volgende stap is het verlagen van de prijzen van het basisassortiment. Heesen: "De prijsverlagingen zullen substantieel zijn. Afhankelijk van het soort product gaat de prijs met 20 tot 50 procent omlaag."

ConsumentenvertrouwenHoewel het consumentenvertrouwen recentelijk iets is verbeterd, is de koopkracht van veel Nederlanders nog altijd stukken lager dan een aantal jaar geleden. "Klanten zoeken daarom naar goedkope alternatieven en stellen sommige aankopen uit. Ook HEMA merkt dat, aangezien het bedrijf bijna alle huishoudens van ons land als klant mag rekenen'', aldus de winkelketen.

MarktomstandighedenHEMA kampt al langer met lage consumentenbestedingen en moeilijke marktomstandigheden. In december maakte het bedrijf bekend dat het nettoverlies in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar was verdrievoudigd tot 14,8 miljoen euro. Dat kwam volgens het bedrijf onder meer door de vernieuwingsoperatie van de 529 winkels in Nederland. De omzet in de laatste twee maanden van vorig jaar daalde met 3,6 procent.