Nieuws Actueel

Hema start makeover

Rik Nizet 15 september 2014

Met meer aandacht voor gemaksvoeding, 620 nieuwe cadeautjesartikelen en een betere presentie begon de Hema maandag aan een nieuwe levensfase. In 3 maanden tijd werden in Nederland 520 winkels verbouwd. Dat was nodig omdat het aanbod in winkels tegenwoordig sneller wisselt. In zeven landen heeft de Hema 660 winkels.

"Uit onderzoeken hoorden we terug dat we veel meer moeten vertellen waarom onze producten beter en bijzonder zijn. Dat gaan we nu meer doen", vertelde topman Ronald van Zetten maandagmorgen bij de presentatie van de vernieuwde winkels. Hij verwacht vanaf 2015 de eerste positieve effecten te zien van de reorganisatie.

Rode cijfersHet warenhuis dook in 2013 in de rode cijfers. Het nettoverlies kwam dat jaar uit op 16,4 miljoen euro. Daardoor moest er gereorganiseerd worden en werd er gewerkt aan een vernieuwingsslag in de winkels. Volgens Van Zetten was het verlies in 2013 vooral te wijten aan de economische crisis en de concurrentie via internet, maar niet zozeer aan concurrenten als Action en Primark.

De Hema pakt nu meer uit op tafels in plaats van schappen, richt zich meer op impulsaankopen zoals cadeautjes van enkele euro's en past de prijzen komende jaren naar beneden aan. Bovendien moet de Hema nu nog meer een belevenis worden als mensen er winkelen.