Nieuws Actueel

Henk Pluimers van Dura Vermeer is 'op zoek naar nieuwe wegen'

Van onze redactie 16 oktober 2015

ZM Dura Vermeer 2 2

“Ik ben rood,” zegt Henk Pluimers in zijn directiekamer in Hengelo. Hij wil daarmee niet aangeven dat hij een overtuigd socialist is, maar doelt op het taartdiagram aan een muur in de gang. Daar staat zijn naam in het rode vlak van ‘beslissers’. Andere medewerkers van het bouwbedrijf hebben een blauw, geel of groen bolletje gekregen en staan in de taartpunten van hervormers, analisten of motivators. Het managementprofiel is tot stand gekomen na een persoonlijkheidstest. “Het geeft duidelijkheid, zo weet iedereen wat ie aan elkaar heeft. Van een analist weet je bijvoorbeeld dat hij alles goed wil overdenken. Een beslisser pakt sneller door,” verklaart Pluimers.

Geboren regelaarHenk Pluimers is een geboren regelaar. “Het zaken naar me toe trekken, dat ligt me wel. Dat zit van nature in me.” Bijna zijn hele familie (opa, vader, ooms en broers) is of was werkzaam in de bouw. Na zijn MTS-opleiding ging de geboren Enternaar werken bij bouwbedrijf Te Pas en dertig jaar geleden stapte hij over naar Dura Vermeer. Een groot deel van zijn carrière was hij als uitvoerder of projectleider werkzaam op de bouw zelf. “Dat vind ik leuk. In een keet, samen met een team werken aan iets wat jarenlang blijft en waar je op terug kunt kijken. Maar op een gegeven moment ben je toe aan een volgende stap en ben ik ‘naar binnen’ gegaan.” Sinds 2000 maakt Pluimers deel uit van de directie. Zijn agenda wordt sindsdien gedomineerd door vergaderingen, netwerkbijeenkomsten en acquisitie. “Het is superdruk, ook al omdat ik veel avonden op pad ben. Gelukkig steunt mijn vrouw mij, maar door die drukke agenda kom ik niet meer zo veel op de bouw, helaas.”

CrisisJe zou verwachten dat de economische crisis niet de prettigste tijd is voor een directeur van een bouwbedrijf, maar schijn bedriegt. “De slechte jaren die achter ons liggen, zijn voor mij als manager de mooiste en meest uitdagende jaren geweest,” vertelt Pluimers. “De crisis maakt je ondernemender en creatiever. Een bouwbedrijf dat wil overleven moet zich aanpassen, de klant nog meer centraal stellen en open staan voor innovaties. Dat zijn ontwikkelingen die ik toejuich.” Op initiatief van Pluimers wordt Dura Vermeer Bouw Hengelo minder hiërarchisch aangestuurd en is eigen initiatief belangrijk. “Mensen in een team worden uitgedaagd om binnen kaders zelf zaken te organiseren. Creativiteit en ondernemerschap worden gestimuleerd. Dat is nieuw voor de bouw maar daar moeten we wel naar toe.” Pluimers daagt de jonge mensen binnen het bedrijf uit om met een frisse blik naar bepaalde ontwikkelingen te kijken. “Zij dragen geen bagage en kijken heel anders tegen zaken aan dan mensen die al jarenlang bij ons werken. Dat leidt tot verrassende inzichten. Dat vind ik fantastisch. Het combineren van jonge en oudere medewerkers op projecten werkt goed.”

'Doe het gewoon'“Wij zijn geen bedrijf dat plannen maakt om ze vervolgens onderin de la te leggen. Mijn parool is: doe het gewoon. Natuurlijk heb je wel een lange termijn visie nodig maar tegenwoordig kun je niet langer dan één of twee jaar vooruit plannen, zo snel veranderen de zaken in deze wereld.” Het verkennen van kansen en ontwikkelingen gaat ook in privétijd door. Elke zondagmorgen staat Pluimers met zakenvrienden op de golfbaan (“stipt half acht slaan we af”) en ééns per zes weken meldt hij zich bij een kookclub van ondernemers. Als de pannen op het vuur staan en de borden gevuld zijn, is er ruimte om te praten. “Het is niet alleen gezellig maar je hoort ook heel veel.” Ook spart hij regelmatig bilateraal met collega’s uit andere branches. “Het zijn personen die in hun sector, bijvoorbeeld de metaal of handel, erom bekend staan dat ze het anders aanpakken, innovatief zijn. Soms zijn het maar heel kleine dingen, maar je leert er elke keer weer van.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oost.deondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen