Nieuws Actueel

Het einde van familiebedrijf Bang & Olufsen in Enschede doet pijn

Van onze redactie 5 augustus 2015

Kroep Bang Olufsen Google Maps

Het familiebedrijf, opgezet door Joosts grootvader Gerard, was jarenlang een begrip in Twente. "We kregen mensen uit de hele regio. Bang & Olufsen, dat is toch een iconisch merk. Apparaten die 20 jaar geleden ontworpen zijn, zien er nog steeds modern uit. Er hangt ook een fors prijskaartje aan, maar de echte liefhebber heeft dat er voor over."Familietraditie Zelf werkte hij ruim vijftien jaar in de zaak. In 1999 nam hij de leiding over na het plotselinge overlijden van zijn vader Ben. "Hij was 55. Een verschrikkelijk verlies. Ik studeerde nog, maar mijn besluit stond vast: ik ben in die winkel opgegroeid en vond het mijn plicht om de familietraditie voort te zetten."Maximale service Een van zijn eerste beslissingen was om de winkel om te bouwen tot een speciaalzaak van B & O. "Mijn vader had daarvoor al de eerste stappen gezet. We verkochten het merk al ruim veertig jaar, en met veel succes. Het voelde gewoon goed. Het merk paste perfect bij de manier waarop wij werken. Nauwe contacten met de klant, maximale service: dat zijn de pijlers waarop ons bedrijf is gebouwd. Tot op de dag van vandaag heb ik geen seconde spijt gehad van de beslissing om met B & O in zee te gaan."VerplichtingenToch was het mede door de exclusiviteit van het merk dat het familiebedrijf de laatste jaren in moeilijkheden kwam. "We zijn een eigen bv, maar je hebt wel je contractuele verplichtingen. De marges zijn smal en als winkel ben je gehouden om regelmatig te investeren in je interieur. Het komend jaar krijgen alle speciaalzaken van B & O in Nederland een nieuwe inrichting. We hadden simpelweg niet meer de middelen om dat te financieren."

Slechte bereikbaarheid De economische crisis, zegt Kroep, heeft hem genekt. "Mensen zijn steeds minder bereid om geld uit te geven aan luxe artikelen. De vaste klanten hebben ons op de been gehouden, maar nieuwe waren er nauwelijks. De verkoop liep steeds meer terug. Daar heeft ook de slechte bereikbaarheid van ons bedrijf aan bijgedragen. De laatste jaren waren er rond de Beltstraat zo'n beetje constant werkzaamheden. Hoe je het ook wendt of keert: dat schrikt mensen af. We komen later wel een keer, zeggen ze dan. Vooral de nieuwe, toevallige klanten laten het dan afweten. Die blijven dan kiezen voor de MediaMarkt."

Duurzaamheid Ook de duurzaamheid van het merk was ironisch genoeg een factor bij de sluiting van het familiebedrijf. "B & O-apparaten houden het gewoon heel lang vol. Ook bij vaste klanten zag je de afgelopen jaren een tendens om vanwege de crisis nog maar even te wachten met de aanschaf van nieuwe dingen."

Onvermijdelijk Bij zijn beslissing is Kroep niet over één nacht ijs gegaan. Al ruim een jaar spookt een mogelijke sluiting door zijn hoofd. "Je wilt het niet, maar op een gegeven moment wordt het onvermijdelijk. Ik moet voor elk dubbeltje vechten. Op den duur houd je dat niet vol. Ik had het nog een paar jaar vol kunnen houden, maar dan had ik concessies moeten doen aan wat ik toch als de kracht zie van ons bedrijf: de service voor onze klanten. Die hebben daar voor betaald en daar moet je je dus ook aan houden."

Einde van een tijdperk Begin vorige week ging de winkel op slot. Kroep vertrok voor een korte vakantie naar Frankrijk, om afstand te nemen en zich te bezinnen op zijn toekomst. "Voorlopig denk ik nog aan niets. De informatie aan de klanten staat de eerste tijd voorop." Binnen een maand wil hij iedereen informeren. "De reacties van de mensen, daar kan ik wakker van liggen. In de winkel had ik een kasboek van zeventig jaar geleden. De namen van een aantal van mijn klanten staat daar al in. Als ik dat inkijk, realiseer ik me dat dit echt het einde van een tijdperk is."

Foto: Google Maps