Nieuws Actueel

Het megakerkhof der webwinkels

Merlijn Ensing 28 januari 2014

Eigenaren van webwinkels zijn vaak veel te rooskleurig over hun toekomst. Slechts 41 procent van de gestarte online ondernemers bestaat nog na vier jaar. Voor het gehele bedrijfsleven ligt dit percentage op 59 procent. Bijna één op de drie webwinkels heeft nog nooit een euro winst gemaakt.

Minder dan 10.000 euro omzetDat stelt de expertgroep Online Ondernemen in hun rapport Shopping 2020 dat maandag is uitgekomen. Terwijl een meerderheid van de webwinkeliers de kans groot acht dat zij in 2020 nog bestaat, blijkt de praktijk behoorlijk weerbarstig. Zo’n 80 procent van de online ondernemers heeft namelijk nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro, schrijven de onderzoekers.

Uitdagingen voor de toekomstHet vergroten van de winst is volgende de onderzoekers de belangrijkste strategische uitdaging tussen 2014 en 2020 voor webwinkeliers. Voor marketing en sales is de vindbaarheid van de webshop op internet de grootste uitdaging, op operationeel niveau is dat het (her)ontwikkelen van de website. Ondernemers staan voor een groot aantal uitdagingen, met name op strategisch niveau. Op het gebied van marketing en verkoop is er relatief de meeste behoefte aan ondersteuning. Toch heerst er een sterke doe-het-zelf mentaliteit onder webwinkeliers, aldus de onderzoekers.

Lees verder op BC.nl.