Nieuws Actueel

'Het moet non-stop bruisen in de Oldenzaalse binnenstad'

Van onze redactie 3 november 2015

Image 5401927

Collectief Goldschmidt en Vogelzang zijn er heilig van overtuigd dat de Boeskool-ondernemers als collectief moeten opereren om hun stad aantrekkelijk te houden voor het winkelende publiek. „Als je jezelf als ondernemer centraal stelt, ga je het niet redden.” Wat niet wegneemt dat wat extra financiële ondersteuning door de gemeente wel op prijs zou worden gesteld. „Nu moeten we zelfs nog betalen voor het incasseren van het geld dat de ondernemers jaarlijks bijdragen aan het ondernemersfonds.” Hema-directeur Karin Goldschmidt volgde Tonny Vogelzang vorige maand op als voorzitter van de Stichting Ondernemersfonds Binnenstad Oldenzaal. Die organisatie vertegenwoordigde bij de start in 2011 ruim 240 ondernemers, maar dat aantal liep in de afgelopen jaren iets terug, onder meer als gevolg van de toegenomen leegstand.Budget Jaarlijks heeft de SOBO een budget van circa 120.000 euro te besteden. Dat geld wordt gebruikt om de binnenstad aantrekkelijk te maken en zoveel mogelijk consumenten naar het Oldenzaalse te lokken. „Oldenzaal heeft veel te bieden”, vertelt Goldschmidt. „En dat moeten we behouden. Dat er nu straks een ijsbaan komt op de Groote Markt, daar zijn we heel blij mee. Dat geeft reuring in de binnenstad. Je moet mensen inspireren om hier naartoe te komen. Verleiden? Nee, dat is niet het juiste woord. We moeten proberen om, buiten de reguliere openingstijden, zoveel mogelijk koopmomenten te creëren. Als SOBO moeten wij er non- stop voor zorgen dat het bruist in Oldenzaal. Dat is een continu proces. Inspirerend en vernieuwend zijn: daar gaat het om. We moeten altijd op de kaart staan.” Haar voorganger vult aan: „Voortdurend moeten we dingen bedenken om mensen te trekken.”

Het onderscheidend vermogen van de winkelstad Oldenzaal zit hem volgens Goldschmidt met name in het grote aantal ‘eigen’ winkels: „Juist dat maakt deze stad heel erg leuk. Al die lokale ondernemers bij elkaar: dat maakt de kracht. De winkelcentra in Oldenzaal hebben de meeste filiaalwinkels. De grote landelijke ketens bepalen niet het straatbeeld in onze binnenstad.” Het bescheiden budget om de stad te promoten, is volgens Vogelzang en Goldschmidt misschien wel het grootste knelpunt. ,,Kijk eens naar Enschede, Hengelo, Almelo en Borne. Als je ziet hoeveel geld er in die plaatsen vrij is gemaakt in de gemeentebegroting. Dan praat je al gauw over een paar ton. In Enschede zijn twee tot drie mensen in voltijdfunctie bezig met het promoten van de binnenstad. Wij moeten zelfs enkele duizenden euro’s betalen om het geld te incasseren dat voor het ondernemersfonds is bestemd. Zelfs de wethouder heeft daar geen verandering in kunnen brengen.”