Nieuws Actueel

Het plooit en het glooit en het stroomt

Het nieuwe station van Arnhem mag een akelige bevalling zijn geweest die maar duurde en kostte, de architectuur heeft er niet onder geleden. De curves van Arnhem zijn elegant, verrassend, fotogeniek en lichtjaren verwijderd van vroegere buizige en knoestige spoorwegesthetiek, zo schrijft de Volkskrant.

Bob Witman 17 november 2015

Arnhemcentraalnieuwstation1065

Het is opvallend hoeveel speelruimte architecten tegenwoordig krijgen van spoorbeheerder ProRail. Net als het nieuwe station Rotterdam CS (2014) bewijst Arnhem dat een heldere ontwerptaal het reizen stukken aangenamer maakt. Vrijwel alle grote treinstations in Nederland hebben recentelijk van deze architectuurlente geprofiteerd: Utrecht, Den Bosch, Breda, Den Haag, Amsterdam en Delft.

Geval apartArnhem is in dit rijtje een geval apart. Enerzijds vanwege de enorme dichtheid van het bouwprogramma dat in het stationsgebied is gestouwd. In totaal 160 duizend vierkante meters met zeer diverse functies. Van onder naar boven is het complex: een parkeerkelder voor duizend auto's, fietsenstalling, trolleybusplatform, regionaal busstation, voetgangersgebied, transferhal, winkelgalerij en een dubbele kantoortoren. Bijna 30 meter ondergronds, 70 meter de lucht in. Dat is heel veel activiteit op een klein stukje Arnhem.

ArchitectDe tweede bijzonderheid geldt de keuze van de architect: UN Studio - het bureau van architect Ben van Berkel (1957) die ooit de Erasmusbrug in Rotterdam ontwierp. Het is een man met een zwierig potlood, die houdt van vloeiende lijnen. Een rechte doos kom je weinig tegen in zijn werk, dat zowel in Europa als Azië veel wordt gevraagd.

Gelukt?Is alles goed gelukt? Het is wel een beetje vol in het stationsgebied. De beslissing om zo veel functies in en rond het stationsplein te stoppen, maakt dat er niet een weldadige open buitenruimte kon worden gecreëerd, zoals het nieuwe stationsplein bij Rotterdam CS waar de stad zich op een fraaie manier voor de bezoeker opent.

Feiten & cijfers

Opdrachtgever ProRail, architect UN Studio, bouw BAM en Ballast Nedam, start aanleg eerste fase 2007. Opening 19 november 2015.

163,1 miljoen heeft de bouw van Station Arnhem Centraal gekost.

Wie dat opbracht:

93,9 miljoen kwam van het ministerie van Infrastructuur en Milieu

54,1 miljoen kwam van de gemeente Arnhem, de provincie Gelderland en stadsregio Arnhem-Nijmegen

15,1 miljoen kwam van de NS

Hoe het is besteed:

85 miljoen ging naar de bouw van de reizigerstunnel onder de perrons

10 miljoen ging naar het tijdelijke station

65 miljoen kostte de ov-terminal (37,5 miljoen aannemerskosten, 27,5 miljoen projectkosten)

3,1 miljoen werd gebruikt voor de afronding

De GeldputRegionaal dagblad De Gelderlander vroeg lezers een naam te bedenken voor het nieuwe station in Arnhem. Daar kwamen meer dan honderd suggesties op binnen. Zoals: De Gletsjer, de Golf, de Glijbaan, de Grot, de Geldput, het Moederschip, de Oester, het Slakkenhuis, het Zinkend Schip en het Wafelijzer.