Nieuws Actueel

Het staat er echt: kaarten Adele voor 1760 euro per stuk

Kaartjes voor de concerten van Adele zijn zó populair, dat ze op internet al worden verhandeld voor het tienvoudige van de officiële prijs. En de winst gaat voor een deel gewoon naar de organisator van het concert. ,,Dit is pure afzetterij.''

Peter Groenendijk 8 december 2015

Adele25woekerorganisatorkaartjesprijs1065

Het staat er echt. Vier kaarten, zitplaatsen in de Ziggo Dome: 7035,96 euro. Dat is dus 1760 euro per stuk, voor kaartjes die officieel 124 euro kosten. Veertien keer de officiële prijs voor één avondje Adele, volgend jaar juni, stelt het AD.

En minstens zo opvallend: de website waarop kaartjes voor dergelijke prijzen worden aangeboden, Seatwave, is niet van dubieuze handelaren - maar van Ticketmaster, de officiële verkoper van de kaartjes. Dat verdient dus mee aan de woekerhandel door derden.

,,Het doorverkopen van tickets is niet illegaal, daarom kunnen wij het niet tegenhouden,'' zegt het bedrijf in een reactie. En als kaartjes dan toch worden doorverkocht, zegt Ticketmaster, dan maar via Ticketmaster. ,,Met Seatwave bieden we een zo veilig mogelijk platform. Omdat we secundaire ticketverkoop niet kunnen tegenhouden, willen we het wel zo veilig mogelijk maken.''

De kritiek is niet van de lucht. Woeste Adele-fans luchten massaal hun hart op sociale media. Het is pure afzetterij, vindt ook SP-Kamerlid Jasper van Dijk, die zich al jaren opwindt over de handel in concertkaarten. ,,Ticketmaster faciliteert de doorverkoop van z'n eigen kaartjes en verdient er nog aan ook. Totaal bizar.'' De woekerhandel in Adele-kaartjes vormt een nieuw dieptepunt in het gerommel met concertkaartjes. De vraag is vaak groter dan het aanbod - en dus proberen handelaren zo veel mogelijk kaartjes te kopen, om ze vervolgens voor veel hogere prijzen door te verkopen. De industrie, die jarenlang lijdzaam toekeek, heeft de touwtjes inmiddels strak in eigen handen. En steekt een deel van de winst nu in eigen zak.

We snappen de teleurstelling bij veel mensen. Helaas waren er vanochtend weer HEEL erg veel mensen die tickets wilden.(1/2)

— Ticketmaster (@Ticketmaster_NL) 7 december 2015

Live NationDe grote speler is Live Nation, een Amerikaans fusiebedrijf dat 10 jaar geleden ontstond en inmiddels vrijwel elke tak van de muziekindustrie in handen heeft. Live Nation kocht overal in de wereld concertorganisatoren op, zoals in ons land Mojo, en sloot contracten met alle grote artiesten. In 2009 kocht het bedrijf ook Ticketmaster, de onderneming die wereldwijd de kaartverkoop voor concerten regelt.

Inmiddels kan de muziekliefhebber niet meer om Live Nation heen. Of u nu de muziek van uw favoriete artiest koopt, of een T-shirt, of een concertkaartje: grote kans dat het geld naar Live Nation gaat. Het bedrijf draaide vorig jaar een recordomzet van 6 miljard dollar.

Er was echter nog één probleem voor het megabedrijf: de tickethandelaren, die kaartjes via vage websites voor flinke bedragen doorverkopen. De wet staat het in veel landen toe, en dus zag Live Nation maar één oplossing: in 2014 kocht het Seatwave, een van de bekendste sites waarop kaartjes worden doorverkocht. ,,Nu kunnen we fans voorzien van een betere ticketervaring,'' stelde het bedrijf in een persbericht over de overname. Maar de kaartjes werden alleen maar duurder.

OplossingIs er iets aan te doen? Ja, zegt de Tweede Kamer, die broedt op een oplossing. Maar dat broeden duurt inmiddels wel al 7 jaar. Al in 2008 stelden Kamerleden een concept- wetsvoorstel op. Het plan: handelaren mogen nog maar 20 procent meer dan de echte prijs vragen. Wie meer betaalt, kan naar de rechter om z'n geld terug te eisen.

Het plan ligt echter nog steeds bij de Eerste Kamer. Die twijfelt, omdat deskundigen zware kritiek hebben. ,,Dit lost niets op,'' zegt de Leidse hoogleraar Willem van Boom, één van de experts die door de Eerste Kamer zijn gehoord. ,,Mensen moeten dan naar de rechter om geld terug te krijgen. Die drempel is veel te hoog, en de proceskosten zullen meestal hoger zijn dan het bedrag waar het om gaat. Dat zal vrijwel niemand doen.''

SimpelVolgens Van Boom is het simpel: als de vraag naar een product groot is, stijgt de prijs. ,,De populariteit bepaalt hoeveel mensen er voor willen en moeten betalen.''

pic.twitter.com/RazJIkjxJl

— Ticketmaster (@Ticketmaster_NL) 4 december 2015

Als de industrie het probleem toch wil oplossen, is er maar één manier: kaartjes op naam verkopen, en bij elk concert controleren op identiteit. ,,Dan weet je zeker dat er niet wordt doorverkocht. Maar dat kost natuurlijk veel tijd en geld. Dat wil de industrie blijkbaar niet.''

En Seatwave? Dat laat in een reactie weten dat het geen invloed heeft op de bedragen die nu rondgaan. ,,Seatwave is een marktplaats, de verkopers bepalen de prijzen die ze vragen,'' aldus een woordvoerder. ,,Deze markt bestaat op basis van de bereidheid van mensen om meer te betalen dan de normale prijzen. Wij proberen slechts een veilig en legaal platform te zijn.''