Nieuws Actueel

Het succes van Action: 'Boeddha 'n hit, schildpad flopt'

Van onze redactie 1 mei 2015

Action Wouter Borre

Verfspullen en schoonmaakmiddelen. Maar ook: nageldecoratie, een melkopschuimer met koeienprint, een lichtgevende badeend, polyester schuttingpapegaaien, insectenhotels en satéprikkers XXL.Welkom in de wondere wereld van Action. Pretpark vol prullaria. En meest florerende budgetketen van Nederland. Want waar de oer-Hollandse monumenten als HEMA, Blokker en V&D in zwaar weer verkeren, scoort Action met zijn aparte assortiment, spotprijzen en strakke winkelinrichting.Het bedrijf presenteerde gisteren mooie cijfers over 2014: er kwamen 108 nieuwe winkels bij in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. De omzet steeg naar 1,5 miljard euro en het aantal medewerkers groeide - inclusief uitzendkrachten - van 16.500 naar 22.000.Toch beschikt topman Ronald van der Mark - getrouwd, vader van drie kinderen - niet zoals andere CEO's over een auto met chauffeur, laat staan over een privéjet. Sterker: hij sjouwt tijdens de lunch nog steeds met dienblad met broodje kaas door de kantine. Succes viert hij met een slagroomtaart in plaats van met bubbels. En dat past uitstekend bij de West-Friese mentaliteit, vinden de medewerkers op het hoofdkantoor in Zwaagdijk-Oost. Van der Mark geeft het liefst geen interviews, want: gedoe en het leidt af. Maar met verdere (Europese) uitbreiding op komst - Action wil in Frankrijk duizend winkels en in Duitsland 1500 - kweek je met openheid meer goodwill, hielden zijn adviseurs hem voor.Wat hebt u zelf in huis van Action?,,Veel dingen voor dagelijks gebruik. Zoals schoonmaakmiddelen en artikelen voor persoonlijke verzorging. Maar ook kaarsen in alle soorten en maten, speelgoed voor mijn kinderen, interieurdecoratie. En printpapier.''Wat is het goedkoopste artikel dat u verkoopt? En het duurste?,,Het duurst een tuinstoelenset van 159 euro (klopt, red.). Het goedkoopst een gum van 23 cent (klopt niet: is 19 cent, red.).''Denkt u wel eens: wat moet een mens met een polyester schuttingpapegaai?,,Nee. Klanten bepalen zelf wat ze nodig hebben. Hoewel onze werkwijze - producten heel laag prijzen - er soms toe leidt dat mensen meer meenemen dan ze vooraf bedachten. Maar is dat onze verantwoordelijkheid? Of die van de consument? Aan de andere kant heeft ons beleid sociale impact op klanten die minder te besteden hebben: zij kunnen toch meedoen aan verjaardagen, Kerstmis en Sinterklaas. Verder vind ik het moeilijk in te schatten welk artikel in ons assortiment wel of niet gaat lopen. Loombandjes waren vorig jaar dé hit, het jaar daarvoor boeddha's. We hebben hééél veel boeddha's verkocht. En foambloemen. Lang niet alles is succesvol, hoewel onze inkopers vaak heel goed aanvoelen wat onze klanten willen. Ik begrijp niet dat een miniatuurtje van een fee op een eenhoorn een hit is. En snap wel dat silverplated servies niet aanslaat. En een partij van 25.000 minischildpadjes met glitters. Maar als er geen missers worden gemaakt, is er geen risico genomen. Zolang veel meer hits de missers overtreffen, ben ik tevreden.''Wat vindt u van de kritiek dat het hoge wegwerpgehalte bij Action niet bepaald bijdraagt aan duurzaamheid?,,Wij stellen steeds strengere voorwaarden aan onze leveranciers op het gebied van kwaliteit en arbeidsomstandigheden en lonen. We testen producten en eisen controle in fabrieken, we willen geen geld verdienen over de rug van anderen. Dat is ons beleid. Kunnen we 100 procent garantie bieden? Nee, als iemand bewust stiekem bezig is, is dat moeilijk. Maar komen we erachter, dan treffen we maatregelen. Daarnaast zetten we de meest energiezuinige vrachtwagens in voor transport, maken we steeds meer gebruik van led-verlichting in onze winkels en distributiecentra en zijn we ook door het creëren van vijfduizend nieuwe banen maatschappelijk goed bezig. Bij Action pretenderen we niet perfect te zijn, het leven is niet perfect. Maar als mensen zonder te checken allerlei vooroordelen spuien, stoort dat me wel. Dan vind ik dat ons onrecht wordt aangedaan.''Wat is de meest exotische plek waar u iets van Action tegenkwam?,,Ik hoorde dat er op een markt in Thailand shoppingbags van ons te koop werden aangeboden. Dat vind ik heel grappig. Net zoals we voor Koningsdag merkten dat mensen eerst hele partijen bij ons aanschaften en die vervolgens voor hogere bedragen op vrijmarkten verkochten. Hetzelfde gebeurt op Marktplaats. Ik moet daar om lachen.''De HEMA, V&D en Blokker zitten in zwaar weer. Hoe ziet een winkelstraat er over 5 jaar uit?,,Supermarkten en discounters zoals wij blijven. Net als het duurdere segment en kleinere gespecialiseerde winkels. Het zal draaien om beleving en service en wie niet mee kan, haakt af. De leegstand neemt toe en er zullen plannen moeten worden gemaakt om centra weer levendig te maken.''Wanneer is groot groot genoeg? Te veel uitbreiden blijkt vaak een valkuil.,,Er zit nog rek - ook in andere landen - in deze markt voor Action. Dan moet je in actie komen. Niemand neemt toch genoegen met het regiokampioenschap tennis als hij Wimbledon zou kunnen winnen?''