Nieuws Actueel

Hevige concurrentie telefoonmarkten

Lotte Grimberg 29 juli 2014

Orange heeft de winst in het tweede kwartaal met ruim 5 procent zien dalen door de hevige concurrentie op de telefoonmarkten. Daardoor zag het concern zich onder meer genoodzaakt de tarieven te verlagen. Dat maakte het grootste telecombedrijf van Frankrijk dinsdag bekend.

OrangeHet bedrijfsresultaat van Orange, dat voorheen bekend stond als France Télécom, kwam in het afgelopen kwartaal uit op 3,1 miljard euro. Dat was iets beter dan de verwachtingen van marktkenners, maar wel 5,2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de omzet daalde, tot 9,8 miljard euro. Orange is voor circa de helft van de omzet afhankelijk van thuisland Frankrijk. Verder is het onder meer actief in Spanje en Polen.

DealsAls gevolg van de concurrentiestrijd zoeken Europese telecomaanbieders actief naar fusies en overnames. KPN kreeg onlangs groen licht van de Europese Commissie voor de verkoop van zijn Duitse dochterbedrijf E-Plus aan het Spaanse Telefónica, moederbedrijf van onder meer O2. Daarmee werd het aantal aanbieders in Duitsland gereduceerd. Topman Stéphane Richard van Orange meldde soortgelijke deals in Polen, Spanje en Roemenië te bekijken.

KostenbesparingsprogrammaOrange liet verder weten dat het dit jaar het kostenbesparingsprogramma verder opvoert tot meer dan 300 miljoen euro. Eerder had het concern gemeld minstens 250 miljoen euro op jaarbasis te willen besparen. Het concern verwacht over heel 2014 een bedrijfsresultaat tussen de 12 miljard en 12,5 miljard euro te behalen.