Nieuws Actueel

Horeca vecht om plekje op 'nieuwe' Pier

Van onze redactie 6 augustus 2015

Horeca thinkstock

Nadat de Pier vorige maand weer is opengegaan, wordt nu ook duidelijk welke ondernemers er zich gaan vestigen. Nog deze maand openen negen bedrijven hun deuren op het beneden- en bovendek en het Zuidereiland. Er komen geen ketens of fastfoodbedrijven, maar uitsluitend ondernemers die een 'onderscheidend concept' bieden.Om een kiosk te mogen openen moesten geïnteresseerden aan diverse voorwaarden voldoen die het vastgoedbedrijf KondorWessels en investeerder DanZep na de overname in oktober 2014 hadden gesteld. ,,Het aantal aanvragen overtrof vele malen het aantal beschikbare plekken,'' zegt Nicky Bredemeijer namens de nieuwe eigenaren van De Pier. ,,Bij toekenning is niet alleen gekeken naar originaliteit maar ook naar staat van verdienste. Er komen bedrijven die ook elders al succesvol zijn zoals in de Foodhallen Amsterdam of Markthal Rotterdam.''BurgerrestaurantEind deze maand moeten zeven nieuwe horeca-ondernemers zijn toegevoegd. Pickles Burgers & Wines is een burgerrestaurant en wijnbar ineen. The Rough Kitchen richt zich voor een groot deel op de groeimarkt van speciaalbieren van kleine onafhankelijke producenten. Shack is een restaurant gebaseerd op voedselwagens, een populaire formule op straatfestivals. Friterie Par Hasard biedt frites en snacks uit eigen keuken geïnspireerd door de traditionele Belgische frituur. Bar De Pier is er vooral voor de afhalers, terwijl Pier Zuid zich met een restaurant op het Zuidereiland richt op zowel zakenpubliek als ontbijtganger. Bar Kust tenslotte krijgt een maritieme en industriële uitstraling en serveert typisch Hollandse gerechten als stamppotten. Verder komen er een 'souvenirshop 2.0' en een fotobooth waar bezoekers zich op een originele manier kunnen laten vereeuwigen.De Pier is na zijn heropening weer volop in trek. Afgelopen weekeinde werden er 33.000 bezoekers geteld. ,,Er mogen nu nog maar 800 mensen tegelijk op, maar als alles klaar is wordt dat meer,'' aldus Bredemeijer.Foto: Thinkstock