Nieuws Horeca
Hengelo heeft meer ambachtelijke- en speciaalzaken nodig
Kleine ambachtelijke winkels, meer horeca en de auto terug op de Markt: de creatieve ondernemer Richard Timmers ziet wel kansen voor de stad. Dat schrijft Tubantia/Hengelo.

Richard Timmers weet van aanpakken. Toen de eigenaar van speciaalzaak Miries, voor leeftijdcadeaus, zag dat de zaken wat minder gingen, besloot hij zijn onderneming uit te breiden met een webshop en vervolgens een mobiele pizzaverkoop. Nu verricht hij ook oogmetingen in zijn winkel.
Wonderlijke combinatie
Een wonderlijke combinatie, beaamt hij. Deze Eyelovebrillen zijn verkrijgbaar in ruim 145 verkooppunten in het land, veelal bij drogisterijen. Timmers is de eerste eigenaar van een cadeaushop die oogmetingen verricht en brillen verkoopt met de shop-in-shopformule van Eyelove. "De klanten kijken soms een beetje vreemd op", beaamt hij. "Maar voor mij werkt het prima. Met dit aanbod van brillen trek ik een nieuwe groep mensen naar de winkel."
Lees ook: Overijssel investeert in jonge doorzetters familiebedrijven
Verschillende concepten
Het combineren van verschillende concepten is dé toekomst voor ondernemers, zegt Timmers. Consumenten gaan er wel aan wennen. Het is een manier om het hoofd boven water te houden. Een modezaak waar klanten ook koffie kunnen drinken en tijdens lunchtijd een broodje erbij eten: waarom niet? Ondernemers moeten die vrijheid krijgen. Zo houden ze hun onderneming draaiende."
Koopgedrag
De combinatie van winkelconcepten is voor hem een noodzaak, benadrukt hij. "Voorheen was ik met één ding bezig: de winkel. Nu moet ik drie, vier dingen ondernemen om dezelfde omzet te draaien. De omzet is gedaald na de crisis. De oorzaak? Het koopgedrag van mensen is veranderd. Ze zijn snel verzadigd. Het wordt steeds moeilijker om ze te verrassen. Via internet hebben ze alles al gezien. Vroeger vonden ze een sleutelhanger met een lampje en geluid leuk, nu worden ze daar niet meer warm of koud van."
Verfrissend
De combinatie van verschillende concepten maakt het werk ook leuker. "Met de klanten in de winkel heb ik een totaal ander gesprek dan met de gasten die ik spreek op het feestje waar ik met mijn pizzakar staat. Ik haal daar inspiratie uit. Het is heel verfrissend."
Winkelcentrum
Het winkelcentrum Thiemsbrug is een goede plek voor zijn onderneming, vindt Timmers. "Hier is geen leegstand. Als er hier een winkelpand leeg komt te staan, komt er direct een andere winkel in of een combinatie van twee winkels. Rondom de Markt is dat wel anders."
Timmers verhuisde vrij recent zelf met Miries van de ene kant van het winkelcentrum, naast de Xenos, naar de andere kant, in het pand van de vertrokken boekenzaak.
Grote ketens
Timmers kent het geklaag over de vele leegstaande panden, maar hij doet daar niet aan mee. "Het zijn de filiaalbedrijven van grote ketens die zijn verdwenen. Zelfs Blokker verdwijnt. Maar als je goed kijkt in de stad, dan zie je dat de kleine zelfstandigen er nog steeds zijn. Dat is positief. En Hengelo heeft heel veel mooie speciaalzaken. Kijk naar de Wemenstraat."
Kansen
De huidige leegstand in het centrum biedt juist kansen, vindt Timmers. "Voor Hengelo is dit hét moment voor een kentering. De gemeente moet er voor zorgen dat zich meer speciaalzaken en kleine ambachtelijke zaken vestigen in de binnenstad, van notenbar tot modezaakjes. Daarmee kan Hengelo zich onderscheiden als stad met een dorpse uitstraling. Dan heb je kans dat bezoekers uit omliggende plaatsen en zelfs uit Enschede naar Hengelo komen om te winkelen."
Outletwinkels
Ook het idee om kleine outletwinkels van gerenommeerde merken in de lege panden te vestigen, spreekt hem aan. Het plan werd in deze serie gelanceerd door prof. dr. Gert-Jan Hospers, economisch geograaf aan de Universiteit Twente en expert op het gebied van stedelijke ontwikkeling. Timmers: "Zaak is dat de gemeente beslissingen neemt en doorpakt."
Meer horeca
De creatieve ondernemer heeft zelf ook enkele tips: "Nog meer horeca in de binnenstad. Meer lunchzaken bijvoorbeeld. En verder: auto's terug op de Markt. Sinds het plein is vernieuwd, is de ellende begonnen. Eerst waren de tegels te glad. En nu is de marktplein kaal en grijs en staan de winkels aan de Markt leeg. Mijn idee is dat mensen het niet prettig vinden om voor een kort bezoek aan de stad de auto in de parkeergarage te zetten. Biedt ze de mogelijkheid om, behalve op de marktdagen, hun auto op de Markt te parkeren om in de stad te gaan winkelen. Je zult zien dat de bezoekersaantallen dan weer aantrekken."
"Mijn idee is dat mensen altijd blijven shoppen, ook al kopen ze steeds vaker producten online. Ze blijven naar de stad komen. Ze willen rondslenteren en vermaakt worden."
De kleine speciaalzaken zijn een pluspunt van Hengelo