Podcast
KHN's nieuwe voorzitter Marijke Vuik: ‘Horeca biedt zoveel carrièrekansen’
Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een nieuwe campagne gestart: ‘Werken in de horeca, verrassend veelzijdig!’ Dat er soms denigrerend over haar vak wordt gedaan, stuit voorzitter Marijke Vuik van (KHN) tegen de borst. ,,Het is veel meer dan een bijbaan naast je studie. Er liggen zoveel kansen voor een mooie carrière in de horeca.’’

KHN-voorzitter Marijke Vuik.
KHN-voorzitter Marijke Vuik was studiogast bij De Ondernemer Live, onder meer om te vertellen over tekort aan personeel en margedruk, maar ook over haar passie voor de horeca en haar nieuwe rol binnen KHN.
Marijke Vuik is sinds 7 maart voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, als opvolger van Robèr Willemsen, die na zeven jaar voorzitterschap afscheid heeft genomen van zijn functie.
Vuik is eigenaar van Biercafé Doerak, café het Klooster en Slijterij Hoptic, in de binnenstad van Delft. Als tiener was ze al werkzaam in de horeca. Na haar studie Industrieel Ontwerpen opende zo op haar 22ste een eigen zaak. Ook heeft ze zich sindsdien lokaal ingezet voor verschillende adviescommissies en klankbordgroepen namens ondernemers in de regio.
Daarnaast was ze politiek actief, als raadslid voor D66 in Delft. Het voorzitterschap van KHN was voor haar een logische volgende stap. De Ledenraad van KHN noemt haar een jonge, enthousiaste en ambitievolle ondernemer. Ze heeft de eerste drie maanden vooral gebruikt om de achterban te leren kennen. ,,Ik heb heel veel gesprekken gevoerd met ondernemers en lokale bestuurders.’’
Lees ook: Nieuwe KHN-voorzitter stort zich op personeelstekort: ‘We laten zien hoe leuk en divers het vak is’
'Tijd voor herstel in horeca'
Veel horecabedrijven hebben het zwaar, weet Vuik als geen ander. ,,Het is hoog tijd voor herstel. De crisis is nog niet afgelopen, veel ondernemers moeten hun schulden afbetalen. Er is krapte op de arbeidsmarkt, onder meer als gevolg van de vergrijzing. En door de inflatie en het feit dat alles duurder is geworden, staan de marges enorm onder druk. Aan de andere kant zie je dat veel ondernemers weer hetzelfde omzetniveau halen als voor de crisis. Dat betekent dat mensen de horeca gemist hebben: we zijn toch de huiskamer van de samenleving.’’
Met een nieuwe campagne wil KHN in elk geval laten zien hoe verrassend mooi dit vak is, vervolgt de KHN-voorzitter. Het beeld van minstens 60 uur werken in de week is achterhaald, beaamt ze. ,,Het is vooral belangrijk dat werkgevers en werknemers het gesprek aan gaan met elkaar. De een wil niet in de weekenden werken, een ander juist weer wel. Ook moet een vierdaagse werkweek bespreekbaar zijn. Het is verrassend veelzijdig. Het is aan ons om dat uit te stralen. Het is echt een vak, met veel ontwikkelingsmogelijkheden.’’
"Het imago van de horeca moet verbeterd worden"
Met de nieuwe campagne wil KHN mensen enthousiasmeren voor een baan in de horeca. Het imago moet verbeterd worden. De campagne richt zich op potentiële medewerkers, horecaprofessionals met of zonder vakdiploma, zij-instromers en ondernemers zelf. ,,Dat doen we met video’s en verhalen van echte mensen en hun succesverhalen. We laten best practices zien Ze vertellen over hun werk. Hoe leuk en veelzijdig het is, maar ook wat ze allemaal geleerd hebben.’’
Ze wijst in De Ondernemer Live onder meer op de mogelijkheden om – bijvoorbeeld als zij-instromer – trainingen te volgen via de KHN Academie, die toegang geeft tot een opleidings- en cursusaanbod dat laagdrempelig is en aansluit op de praktijk.
Werken in de horeca draait om gastvrijheid en beleving, vervolgt Vuik. Of het nu gaat om een bruin café, restaurant of een grote hotelketen. ,,Je moet contact met mensen leuk vinden. Wanneer klanten binnen komen, willen ze zich thuis voelen. Ze komen binnen met een bepaalde verwachting: als horecamedewerker wil je die verwachting overtreffen.’’