Nieuws Actueel

Horecapersoneel overbodig door mobiel betalen

Martijn Vervest 25 juli 2014

Als meer mensen zullen afrekenen met hun mobiele telefoon, kunnen horecagelegenheden en winkels het doen met minder personeel. Dat denken Paypal en MyOrder, schrijft het AD.

De internetbetaaldiensten bieden consumenten de mogelijkheid om met een app op hun smartphone mobiel te betalen. Paypal is op tientallen plaatsen in Amsterdam te gebruiken, waaronder Shell, KFC en Bagels & Beans. Rabobankdochter MyOrder biedt het mobiel betalen al langer aan. Zij heeft al 10.000 winkels en horecagelegenheden aangesloten.

Virtuele menukaartNaast het digitaal betalen kunnen mensen ook digitaal bestellen via een virtuele menukaart op de app. Vooral die mogelijkheid zorgt ervoor dat horecapersoneel niet meer nodig zal zijn. Volgens MyOrder-oprichter en commercieel directeur Thomas Brinkman betalen vooral jongeren nu al vaker met de app dan met de pinpas. Als die ontwikkeling doorzet en ook meer mensen trekt, hebben bedrijven straks minder medewerkers nodig.