Nieuws Actueel

House of Snobs: miniwarenhuis voor botox, speakers van B&O, een nieuw gebit en exclusieve kleding

Van onze redactie 21 september 2015

House of Snobs Annina Romita

Je kunt er terecht voor een spuitje botox, speakers van B&O, jeans van Dsquared2, een Aubade-lingerieset, een Rolex horloge of een zonnebril van Dior. Maar ook voor wimperextensions en een nieuw gebit. House of Snobs, de naam is wat provocerend. "Je moet het zien als 'n knipoog", zegt Désirée Kuipers. "We verkopen hier mooie en luxe spullen, maar je kunt hier ook voor een paar oorbellen van 30 euro terecht."

Topzaken verzamelen De winkelvloer van het pand op de hoek van het Van Heekplein en het Van Loenshof beslaat 850 vierkante meter. Tot voor enkele maanden werd die gebruikt door Stefanie van Merkstein met haar modezaak Stef. In twee fases is het hoekpand na de sluiting van Stef veranderd in een winkelwarenhuis, waar volgens een shop-inshopformule dertien ondernemers hun brood verdienen. Die hebben gemeen dat ze opereren in de bovenkant van de markt. "Daar is in Enschede ruimte voor", zegt Kuipers, die met compagnon Robert Nederveen het concept bedacht. "We hebben sinds vorig jaar een parfumerie en kregen dit pand aangeboden. Maar het was voor ons te groot. Dat losten we op door topzaken om ons heen te verzamelen."

One-stop-shoppingHet idee is een soort one-stop-shopping voor Tukkers met een dikke portemonnee. Bij Nederveen Cosmetics kun je terecht voor bijzondere luchtjes. Dat gaat tot een luxebox met twee flesjes Xerjoff-parfum voor 650 euro.Een paar meter verderop verkopen broer en zus Haasewinkel exclusieve zonnebrillen. Het instapmodel van Ray-Ban kost zo'n 100 euro, maar voor een Tag Heuer limited editon moet 1.900 euro worden neergeteld. Ze hebben maar een paar vierkante meter ter beschikking in House of Snobs, maar het loopt volgens Frank Haasewinkel als een trein. "Ik ben enthousiast over dit winkelconcept. We hebben nog twee andere optiekzaken in Enschede en Tubbergen, maar daar verkopen we dit soort exclusieve brillen niet. Daar komt niemand voor. Maar ik krijg net tien Dior-brillen. 495 euro per stuk en ze zijn al verkocht. Zo zie je dat de omgeving waarin je iets verkoopt belangrijk is. Ik hoef in Tubbergen echt niet met Prada-brillen aan te komen."

Profiteren In de kelder zit Jurgen Langezaal. Hij nam enkele jaren geleden de exclusieve herenmodezaak van Jan de Lange aan de Langestraat over en opende in de kelder van House of Snobs z'n tweede verkooppunt. "Hier verkoop ik mijn sportievere collectie. We profiteren hier van elkaars klanten. Dat is het grote voordeel. Een klant die eigenlijk komt voor eau de toilette kijkt ook even naar onze collectie."

Een gokKarin Kronenberg besloot na 31 jaar haar boetiek Biblos aan de Langestraat te sluiten en haar intrek te nemen in House of Snobs. "Ik had daar 80 vierkante meter, hier 140. In prijs scheelt het niet zo veel. Het is natuurlijk een gok om na 31 jaar te verhuizen, maar de eerste weken zijn hoopgevend. Ik krijg nu dames over de vloer die ik eerder nooit zag."

Plastisch chirurgPeriodiek houden ook plastisch chirurg Patrick Khoe en tandarts Richard Kleinsman spreekuur in House of Snobs. Kleinsman houdt praktijk in Bocholt en maakt op zijn site reclame met de geslaagde gebitsrenovatie van BN'ers als Peter R. de Vries en Giel Beelen. Angelique Collet (wimperextensions), kapster Gerda Kuijpers, nagelstyliste Carien van der Kolk en pedicure Donja zijn er bijna dagelijks. "De spreekuren van dokter en tandarts zijn hier, maar de behandelingen niet. Het moet gezellig blijven", zegt Désirée Kuipers.

Ondernemers in House of Snobs. Op de voorgrond Désirée Kuipers. Links vooraan Miranda Slinger, Angelique Collet, liggend op tafel Gerda Kuijpers, helemaal achter de tafel Frans Pompen, Carien van der Kolk en voor aan de tafel met bril John Brown. Foto: Annina Romita