Nieuws Actueel

HR analytics: De baas gaat je mailbox analyseren

Bram de Vrind 23 maart 2015

Big data hr analytics mail nieuw

Big data doet zijn intrede in het personeelsbeleid. De baas gaat analyseren hoeveel je belt, met wie je mailt, wat je schrijft en naar welke vergaderingen je gaat. En natuurlijk of je genoeg geld in het laatje brengt.

HR analytics heet dat, bericht NRC Next. De baas kan met deze nieuwe data-analyses zien of jij het juiste poppetje op de juiste plek bent. "Nee, wij oordelen niet. Wij leveren alleen data", zegt Chantrelle Nielsen, productmanager van het Amerikaanse Volometrix dat software levert voor dit soort analyses.

SuccesBig data (relevante patronen analyseren uit grote databanken) is het personeelsbeleid binnengedrongen. Het idee is dat de baas niet alleen registreert wat het personeel doet, maar ook analyseert welke factoren bijdraagt aan het succes van de werknemer.

VergaderenIs veel vergaderen zinvol? Moet de werknemer investeren in een intern of juist extern netwerk. Welke partij slokt de meeste e-mail tijd op?

PioniersNederlandse bedrijven beginnen voorzichtig met HR analytics te experimenteren. Ahold, ABN Amro en Shell behoren tot de pioniers. In de VS zijn ze al enthousiast, aldus NRC. Volometrix kreeg eind vorig jaar nog 12 miljoen dollar van investeerders.

ChatappsVolometrix gebruikt voor de analyses de agenda's, mails en indien gewenst telefoondata en chatapps van de medewerkers. "Maar alleen wie wanneer iets deed of mailde, níét de inhoud."

Grote bedrijvenVolgens het bedrijf werkt de software het beste bij grote bedrijven (1000 + medewerkers), met een kantoorsetting waarbij zaken als vergaderingen keurig worden ingepland. Bij een bouwbedrijf met een paar man in het veld zal de analyse bijvoorbeeld sneller haperen.

TevredenheidsonderzoekjesMet alleen al de mailbox en agenda kan Volometrix ongeveer de helft van de kantoortijd in kaart brengen. Ook 'objectieve informatie', zoals verkoopresultaten en tevredenheidsonderzoekjes gaan in het systeem.

VerstenenEen statistisch regressiemodel berekent vervolgens welke factoren samenhangen met goede verkoopresultaten, productiviteit of tevredenheid. Een uitgebreid netwerk binnen het bedrijf bleek bijvoorbeeld bij te dragen aan de productiviteit. "Als iemands netwerk krimpt, betekent dat misschien dat-ie zit te verstenen. Wie nooit iemand spreekt, kan ook z’n ideeën niet delen."BenchmarkingVolometrix doet bovendien aan benchmarking: de resultaten uit analyses worden vergelijkt met ander bedrijven in de branche. Als blijkt dat bijvoorbeeld 30 procent van de werknemers tijdens vergadering zit te mailen, terwijl dat normaal slechts 5 procent is, beginnen de alarmbellen te rinkelen.

Sociale interactieBij Volometrix wordt de data geanonimiseerd en geaggregeerd verwerkt. Dat wil zeggen dat de data alleen op groepsniveau bekeken kan worden. De Rotterdamse startup Vita.IO gaat echter een stap verder. Het bedrijf meet de sociale interactie (wie mailt of belt wie) en hoe medewerkers zich voelen, waar hun expertise ligt en welke persoonlijkheid ze hebben.

De sfeerDaartoe scant Vita.IO de inhoud van mails, documenten en chats en laat daarop taalanalyses los. Door Vita.IO heel veel teksten te laten lezen, kan het vaststellen in welke teams de sfeer slecht is, wie weinig met elkaar praten en welke mensen ergens verstand van hebben.