Nieuws Actueel

Huiswerk plannen lastig voor puberbrein

Van onze redactie 24 februari 2015

Op de basisschool stelde de hoeveelheid huiswerk die Rick (nu 14) kreeg, in zijn beleving niet veel voor. Hij deed het met 2 vingers in zijn neus, vertelt zijn moeder Wendy Bosch. "Dat is op de havo wel anders. Het is voor hem een hele klus zijn werk zo te verdelen en te plannen dat hij het kan behappen." Met zijn smartphone en de controllers van de spelcomputer binnen handbereik is het maken en leren van huiswerk vaak ook een kwestie van multitasken geworden.

Voor pubers is plannen lastig, zegt puberpedagoog Henrike Hofstede. Zij coacht zowel ouders, pubers als professionals. "De prefrontale cortex, de voorste hersendelen, zijn bij pubers nog onvoldoende ontwikkeld. En dat is precies dat stuk van de hersenen dat plannen en organiseren regelt. Pubers weten misschien wel dat ze volgende week een toets hebben, maar kunnen niet overzien wat ervoor nodig is om de stof te beheersen. En hoe ze het werk moeten verdelen."

Helpen bij planning Hoewel pubers er niet op zitten te wachten door hun ouders bij de hand te worden genomen, is het wel degelijk goed ze te helpen bij het plannen van dat huiswerk. "De manier waarop je dat doet, is belangrijker dan de hulp zelf", zegt Hofstede. "In het begin kun je het huiswerk samen dagelijks doornemen, om het daarna bijvoorbeeld een keer per week te doen. Belangrijker is dat je niks oplegt. Zeg dat je ziet dat je kind hulp nodig heeft en kom samen tot een oplossing."

De angst voor onvoldoendes moeten ouders laten varen. "Loslaten is misschien niet altijd makkelijk, je voelt je verantwoordelijk. Maar de schoolcarrière van je kind is niet jouw project, maar zijn verantwoordelijkheid. Je kind is de regisseur." Bovendien leert een kind van onvoldoendes. "Een onvoldoende is een leermoment. Gaan we dat krampachtig voorkomen, dan leert een puber niet plannen."

Verantwoordelijkheid Maak ook die eigen verantwoordelijkheid bespreekbaar, adviseert Hofstede. "Leg uit dat school de verantwoordelijkheid is van je kind. Ook kun je op zoek gaan naar zijn innerlijke motivatie. Treuzelt hij met zijn huiswerk en wil hij dierenarts worden? Herinner hem eraan dat dat alleen kan als hij leert. Een kind dat geen idee heeft wat hij wil worden, maar wel graag met zijn hobby's bezig is, kun je motiveren door te zeggen dat eerst het schoolwerk af moet zijn."

Er voor hem zijn en je toegankelijk opstellen als hij vragen heeft, daarmee help je een puber. "Een bloedhond moet je vooral niét zijn. Vraag niet elke dag onder het eten wat hij af heeft. Laat hem die verantwoordelijkheid ook echt zelf dragen."

Online systeem In dat verband kijkt Hofstede kritisch naar de online schoolsystemen waarin ouders hun kind op de voet kunnen volgen en waardoor ze cijfers al kunnen weten voordat een kind thuis is. "Zo'n online systeem geeft het signaal: jij hoeft niet meer na te denken, dat doen wij voor je. Met belangrijke schoolzaken hoort een kind zelf te komen, die ruimte moet hij hebben. Ik mag hopen dat ouders niet afhankelijk zijn van zo'n systeem om te weten hoe het met hun kind gaat."

Bosch logt regelmatig in om te zien wanneer er een periode met veel leerwerk aankomt, zoals een proefwerkweek. "Dan gelden een paar simpele afspraken: doordeweeks mag de computer alleen aan voor schoolwerk, en in een proefwerkweek liggen de controllers van de spelcomputer beneden. Bij veel protest krijgt Rick soms de ruimte het op zijn manier te doen, zonder die regels. Dan heeft hij alle vrijheid onderuit te gaan en dat gebeurt dan ook. Waarna hij meestal toegeeft dat huiswerk maken op onze manier het best werkt."