Nieuws Ict

Verboden voor beunhaas, zeurkous en wanbetaler

Doet een klusser zich beter voor dan hij is op Werkspot, dan neemt het platform maatregelen in het belang van de klanten. Al honderden klussers zijn geroyeerd, schrijft het AD.

Natastja de Groot 28 april 2017

HH werkspot

Online recensies worden steeds belangrijker bij onze keuze voor een hotel, restaurant óf klusser. Maar hoe betrouwbaar zijn die referenties? Een valse review is snel geschreven. Werkspot zegt fraude tot een minimum te beperken door continu alert te zijn en hard in te grijpen als dat nodig is.

Tien jaar geleden vroeg je familie of vrienden naar een goede schilder of loodgieter. Nu is het heel gemakkelijk om online degene met de beste papieren voor de klus te vinden. recensies tellen zwaar, constateert Werkspot. 56 procent van de mensen die online een klusser zoekt, neemt eerst ervaringen en beoordelingen van anderen door.

Zeker voor een klusser die zich net heeft aangemeld op het platform, kan dat zuur zijn. Eerder constateerde het Centraal Planbureau al dat nieuwkomers hier een bijna onoverkomelijke achterstand hebben op mensen die al langer actief zijn en veel positieve beoordelingen hebben gekregen.

Directeur Ronald Egas van Werkspot: ,,Om die achterstand enigszins te overbruggen, bieden we nieuwkomers de mogelijkheid om drie referenties op te geven. Die checken we uiteraard wel voordat we ze plaatsen. Het scheelt of er twee reacties staan of nul."

Juridisch advies

Bij een negatief oordeel neemt het klusplatform contact op met zowel de consument als klusser. ,,De recensie schrappen we niet, maar we willen wel weten wat er is voorgevallen. Mochten er bijvoorbeeld problemen zijn met de betaling, dan geven we de klant juridisch advies. Als de klusser onbetrouwbaar is, dan halen we hem van de site."

Vele honderden mensen zijn om die reden geroyeerd. Wekelijks stuit Werkspot op lieden die de boel proberen te flessen. De meest voorkomende fraudevorm is een poging om een valse referentie online te plaatsen.

Egas: ,,Om te voorkomen dat zij zelf of bekenden vragen om de meest fantastische recensies te schrijven, hebben we een paar waarborgen in het systeem ingebouwd."

Om klussers niet wijzer te maken, wil hij slechts een paar maatregelen verklappen. Eéntje is dat consumenten pas een review kunnen achterlaten nádat zij een klusopdracht hebben geplaatst én er een match tot stand is gekomen met een klusser.

Een andere waarborg: er kan nooit vanuit één ip-adres van een pc of laptop een klusopdracht én een review worden geplaatst. En wanneer iemand een klus heeft en er opvallend snel een match tot stand komt tussen de klusser en de opdrachtgever, gaan er ook alarmbellen af bij Werkspot.

Discriminatie

Los van fraude ligt er nog een gevaar op de loer op de online platformen: discriminatie. Onlangs trok het Rathenau Instituut hierover aan de bel. Het instituut vreest dat hele groepen worden uitgesloten.

Huizenverhuursite Airbnb werd vorig jaar nog met de neus op de feiten gedrukt toen bleek dat Afro-Amerikanen minder kans hadden om een overnachting te boeken. De site nam maatregelen.

Bij het klusplatform zijn ze zich bewust van het risico op discriminatie. De directeur sluit niet uit dat mensen met een niet-Nederlandse achternaam minder snel worden uitgekozen dan klussers met een Nederlandse achternaam. ,,Dat gebeurt ook in de echte wereld, dus het is een illusie om te veronderstellen dat dit niet bij ons gebeurt."

Toch ziet Werkspot vooralsnog geen reden om maatregelen te nemen. ,,Mensen moeten vrij zijn om de klusser te kiezen die zij willen. Bovendien zijn bij ons geen klachten binnengekomen over discriminatie. Zodra klussers óf klanten zich melden, zullen we zeker met dit probleem aan de slag gaan."

Hier komt een stukje tekst

Hier komt een stukje tekst

De recensie schrappen we niet, maar we willen wel weten wat er is voorgevallen

Ronald Egas, directeur Werkspot