Nieuws Actueel

Ikea heeft online niet nodig om stug door te groeien

Koos Schwartz 11 december 2015

Ikea1065

Wie uitgekeken is op Ikea moet dit stuk niet lezen, want de Zweedse woonwarenhuisketen groeit stug door, ook in Nederland.

Ikea opende dit jaar dertien nieuwe vestigingen, onder meer in Zuid-Korea, China en Zwolle, en had eind augustus 328 winkels in 28 landen. Het personeelsbestand van de meubelgigant liep op naar 155.000. In Nederland, sinds de opening van Zwolle goed voor 13 vestigingen, verkocht Ikea voor het eerst voor meer dan 1 miljard euro aan spullen.

Volgens Ikea's jaarverslag, dat gisteren uitkwam, trokken alle winkels samen 771 miljoen bezoekers. Dat staat gelijk aan 11 procent van de wereldbevolking. Ikea verspreidde 213 miljoen catalogi - zouden er boekwerken zijn met een hogere oplage? De nettowinst kwam uit op 3,5 miljard euro: ook meer dan ooit.

Mede dankzij die nieuwe vestigingen steeg Ikea's omzet in het boekjaar 2015 (van eind augustus 2014 tot eind augustus 2015) met ruim 11 procent naar 32,7 miljard euro. Daarbij was het in de meer dan 300 winkels die Ikea al meer dan een jaar heeft, flink drukker dan in 2014, ook in de Nederlandse vestigingen.

De meeste omzet haalde Ikea in Duitsland en de VS (beide circa 4,5 miljard). In China, waar het dit boekjaar drie nieuwe winkels opende, en Rusland groeit het bedrijf het snelst.

Polen is goed voor een kwart van al het hout dat Ikea verwerkt. Litouwen is leverancier nummer twee. Ruim 50 procent van het hout is, zo meldt Ikea, afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Dat percentage gaat snel omhoog, belooft het bedrijf.

India en Pakistan zijn hofleveranciers van katoen. Samen leveren ze bijna 60 procent van alle katoen die Ikea gebruikt. Ikea is een grootverbruiker: 1 procent van de wereldproductie komt er terecht. Bijna al die katoen is duurzaam gemaakt, stelt het bedrijf.

Online is Ikea niet zo groot. In totaal verkocht het concern online goederen ter waarde van 1 miljard euro: zo'n 3 procent van de totale omzet.

Ikea groeit snel. Tien jaar geleden telde het concern nog 196 winkels en bedroeg de concernomzet 15 miljard euro. In tien jaar tijd is de omzet meer dan verdubbeld. Europa is nog altijd het belangrijkste werelddeel voor de meubelmaker (60 procent van de verkopen), maar de meeste groei zit in Amerika en in Azië.