Nieuws Actueel

Impossible uit Enschede wil meer bekendheid in eigen regio

Van onze redactie 19 oktober 2015

Dick Lemmens en Ruben Lacet Annina Romita

Zeven jaar later telt Impossible wereldwijd 130 medewerkers (69 in Enschede), verkooppunten in heel Europa, een jaaromzet van ongeveer 17 miljoen euro en een productie van circa 1,1 films per jaar. Het hoofdkantoor zit in Berlijn, in Monheim am Rhein is een eigen productiefaciliteit gevestigd. In Enschede is Impossible nog steeds gehuisvest in een deel van het voormalige Polaroid-complex. Hier hebben de productie en de verpakking van de films en camera's plaats, is de afdeling research & development gevestigd en wordt de logistiek aangestuurd door heel Europa en ver daarbuiten.

Fabriekswinkel Hier is sinds vier jaar ook een fabriekswinkel, waar filmpacks en accessoires worden verkocht. De fabrikant krijgt veel feedback van klanten, die zo indirect betrokken zijn bij de productontwikkeling. "Heel waardevol als je volop bezig bent om het principe van instantfotografie opnieuw te ontdekken en te ontwikkelen", vindt pr-medewerker Ruben Lacet van Impossible.

Mekka van de instantfotografie Liefhebbers van instantfotografie uit heel Europa weten de winkel ondertussen te vinden. Voor de rondleidingen door de fabriek die twee keer per jaar worden gegeven is veel animo. Dat zijn niet alleen fervente amateurfotografen en kunstenaars, maar in toenemende mate jongeren die de instantfotografie hebben ontdekt. "Bezoekers komen van heinde en verre, tot aan Amerika toe. We worden beschouwd als het mekka van de instantfotografie. Daar verbazen we ons wel eens over", vertelt vestigingsdirecteur Dick Lemmens, ook een voormalige Polaroid-man.

Bekendheid Toch is de bekendheid van Impossible in de eigen regio gering. Natuurlijk weten de beoefenaars van instantfotografie wel wat Impossible is, maar dat geldt niet voor de doorsnee Enschedeër. Daarom gaat het bedrijf in de eigen stad meer aan de weg timmeren. Vorig jaar heeft Impossible daartoe de eerste stappen gezet. "We gaan nu actiever de boer op", vertelt Ruben Lacet. Zo was Impossible voor het eerst aanwezig bij evenementen, waaronder de Twente Biënnale en de heropening van het Rijksmuseum Twenthe, waar bezoekers op de foto konden bij de grote kei voor het museum. Met Enschede Promotie wordt gesproken over plannen om meer (vooral ook Duitse) toeristen naar de fabriek aan de Hoge Bothofstraat te lokken.

FototechnologieVerder worden rondleidingen en workshops fotografie gegeven. Onder andere door met cursisten fotograferend de stad in te gaan en het materiaal daarna over te zetten op een ander medium (liften, in fotojargon). Ook worden scholen bezocht, om de digitaal opgevoede jongeren kennis te laten maken met een heel andere vorm van fototechnologie. Via de Facebookpagina Impossiblefactorystore wordt eveneens flink aan de weg getimmerd. "Ons doel is een soort community te vormen van Impossible-gebruikers", aldus Lacet.

Mulitifunctionele belevingsruimteDe winkelruimte is bovendien twee keer zo groot gemaakt. Behalve voor de verkoop van films kunnen mensen hier terecht voor advies en camerareparaties. De winkel moet uitgroeien tot een mulitifunctionele belevingsruimte. "Omdat fotografie een beleving is, iets wat je zelf maakt en ervaart", zegt Ruben Lacet. Behalve Parijs is Enschede de enige plaats met een Impossible-winkel. De winkel in Enschede is wel wat moeilijk te vinden, maar wellicht laat eigenaar Domijn de corridor verwijderen die de fabriek nu nog met het tegenovergelegen gebouw verbindt en de winkel aan het oog onttrekt. Op 30 oktober is er een open huis in de Impossible-fabriek.

Techneuten gezochtHet vergroten van de naamsbekendheid van Impossible heeft ook tot doel om het bedrijf onder de aandacht te brengen van hoogopgeleide technische professionals. Die zijn bijna niet te krijgen.

Dick Lemmens en Ruben Lacet, met de eerste camera die Impossible anderhalf jaar geleden uitbracht, de UniversaI Instant Lab. Foto: Annina Romita

Foto: Ruben Lacet