Nieuws Actueel

Imtech failliet: Waarheidsvinding heeft prioriteit

Caroline Spilt 14 augustus 2015

Imtech industrie groot

Het lot van Imtech is bekend, dus de handel in het aandeel van het donderdag failliet verklaarde installatiebedrijf gaat vrijdag weer van start. Verder: de Kamer en de vakbonden maken zich zorgen over het banenverlies.

ONDERNEMERS: MKB en ZZP dupe van val ImtechACHTERGROND: Imtech is failliet verklaardChronologie Imtech1,1 miljard in rook opgegaan

AANDELENDe handel in het aandeel van het donderdag failliet verklaarde installatiebedrijf Imtech gaat vrijdag weer van start. Dat maakte de Autoriteit Financiële Markten (AFM) voorbeurs bekend.

De toezichthouder schortte de handel in het aandeel donderdag voorbeurs op, in afwachting van een persverklaring. Die volgde uiteindelijk kort voor 17.00 uur. Door de onzekerheid bij Imtech is de beurswaarde van het bedrijf de laatste tijd voor een zeer groot deel verdampt.

Imtech is door beurshuis Euronext geplaatst in de zogenoemde 'recovery box'. Die noteringsmaatregel vindt plaats als op een fonds een insolventieprocedure (zoals een faillissement, surseance van betaling of soortgelijke procedure) van toepassing is verklaard. Het is bedoeld om beleggers te waarschuwen.

Imtech raakt zijn plek in de MidKap-index op Beursplein 5 'zeer spoedig' kwijt nu het failliet is verklaard, zo liet een woordvoerster donderdag al weten. "Nadere mededelingen over wanneer dat zal zijn volgen binnenkort'', gaf ze aan. Vrijdag voorbeurs was die formele mededeling er nog niet. De plek van Imtech op het strafbankje blijft bestaan, zodat er gewoon in kan worden gehandeld.

Vereniging van EffectenbezittersHet faillissement van Imtech komt niet als een verrassing. Dat liet adjunct-directeur Errol Keyner van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) weten in een reactie.

"Het is pijnlijk voor de werknemers van Imtech die nog geen nieuw onderdak hebben gevonden. Ik ben blij dat een deel van de werkgelegenheid behouden blijft. Het is ook zeer pijnlijk voor de aandeelhouders. Ik zie niet dat daar nog iets uit zal komen'', aldus Keyner.

De VEB heeft zeer kritische vragen gesteld aan het bestuur van Imtech over de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Volgens de beleggersvereniging is waarheidsvinding over de gang van zaken bij het bedrijf nu de grootste prioriteit.

PON HOLDINGS NEEMT MARINE-DEEL OVERHet Marine-onderdeel van Imtech wordt overgenomen door Pon Holdings en Parcom Capital. Pon Holdings B.V. is een bedrijf uit de vervoerssector, een internationale handels- en serviceonderneming. Het is in 1980 opgericht door Ben Pon junior, een voormalig autocoureur. Zijn vader Ben Pon senior begon in 1947 met de import van Volkswagens in Nederland.

Naast Volkswagens importeert Pon Holdings ook personenauto's van Audi, Seat, Skoda en Porsche. Ook distribueert Pon Holdings vrachtwagens, bussen en machines van MAN, Caterpillar en Motrac. Het bedrijf is ook in de bandensector actief als importeur van Continental. Het is eigenaar van Reifen Gundlach, Summa Tyre, Euro-Tyre en van fietsenfabrikant Gazelle. In de zeevaartsector is Pon Holdings actief met producten als supertankers en jachten.

Bij Pon werken bijna 13.000 medewerkers verspreid over 450 vestigingen in 32 landen. De onderneming had vorig jaar een omzet van bijna 6 miljard euro. Het oorspronkelijke familiebedrijf Pon Handelsonderneming gaat terug naar 1895, toen Mijndert Pon in Amersfoort een winkel in zeep, tabak en naaimachines opende. In 1900 werd Pon importeur van Opel-fietsen, zo meldt Pon op zijn website.

BANEN-ZORGHet faillissement van de Imtech-holding op donderdag heeft geleid tot het verlies van tachtig arbeidsplaatsen bij het installatiebedrijf. Dat lieten de curatoren van Imtech weten.

Het faillissement betreft de moedermaatschappij en drie dochtermaatschappijen van Imtech die vooral financieel-administratieve functies hebben. De werkmaatschappijen zijn niet failliet. Volgens de curatoren hebben buiten die tachtig mensen niemand van Imtech in Nederland en in het buitenland op donderdag hun baan verloren.

Imtech verkoopt zijn divisies Marine en Nordic. Daardoor blijven er van de ruim 22.000 banen vooralsnog 7300 behouden, waarvan 1300 in Nederland. Voor circa 3000 resterende werknemers van Imtech in Nederland is de toekomst echter onzeker.

De curator van Imtech Duitsland lieten weten dat het faillissement van het Nederlandse moederconcern geen noemenswaardige invloed heeft op het Duitse onderdeel. Imtech Duitsland vroeg vorige week donderdag faillissement aan. De curator van het Duitse onderdeel heeft aangegeven door te willen gaan met het bedrijf.

Reacties uit de KamerVVD-Kamerlid Michiel van Veen noemt het faillissement 'uitermate pijnlijk en vervelend, in de eerste plaats voor de medewerkers'. Hij vervolgt: "Maar het werk ligt er nog. De Noord-Zuid-lijn in Amsterdam bijvoorbeeld moet nog steeds worden afgebouwd. Het is nu zaak dat er snel een zo goed mogelijke oplossing komt voor de medewerkers en de opdrachtgevers en alle andere betrokkenen.''

CDA-Kamerlid Agnes Mulder hoopt dat gehele of gedeeltelijke doorstart voor Imtech mogelijk is. "Voor een aantal onderdelen van het bedrijf zijn al positieve ontwikkelingen. Dit zou goed nieuws zijn voor ongeveer een derde van de banen in Nederland."

Mulder vindt ook dat nu bekeken moet worden hoe cruciale dienstverlening van Imtech, zoals die aan ziekenhuizen, overgenomen kan worden. ,,Ook moeten we voorkomen dat bijvoorbeeld infrastructurele projecten vertraging oplopen.''

PvdA-Kamerlid John Kerstens zegt in een reactie: "Imtech is in de kern een goed bedrijf, dat in de problemen is gekomen door flaters van een deel van het management. Het is heel kwalijk dat de medewerkers daar nu de dupe van worden. Nu moet alles op alles worden gezet om tot een doorstart te komen die bedrijf en mensen nieuwe kansen biedt. Indien mogelijk moet de overheid daar een rol bij spelen.''

Het ministerie van Sociale Zaken wil eerst precies weten wat de gevolgen zijn voor de werkgelegenheid in Nederland.

Reactie FNVMeeder maakt zich vooral zorgen over de resterende werknemers van Imtech in Nederland, circa 3000. "Onze zorgen gaan nu uit naar de divisies Traffic & Infra en Imtech Nederland. Ik begrijp dat er door de curatoren hard wordt gewerkt aan een verkoop, maar we hebben nu nog geen duidelijkheid over hoe het gaat lopen.''

Meeder heeft donderdagavond gesproken met de bewindvoerders van Imtech. Volgens Meeder is een verkoop van de resterende activiteiten van Imtech in Nederland niet onmogelijk. "Ik hoop dat ze ook die banen weten te behouden.''