Nieuws Actueel

Imtech: Het grootste faillissement uit naoorlogse geschiedenis

Bram de Vrind 12 augustus 2015

Imtech noord zuidlijn 335

Nederland stevent met de ondergang concern Imtech af op het grootste faillissement uit de naoorlogse geschiedenis. Dat schrijft het FD. Een deal met een grote koper ketste op het laatste moment af, hoorde de krant van 'kringen rond de onderneming'.

Dinsdag vroeg het bedrijf uitstel van betaling aan. Een bankroet is de meest waarschijnlijke uitkomst voor de technisch dienstverlener. Bij een faillissement worden 22.000 werknemers getroffen. Daarmee worden eerdere grote faillissementen zoals van bouwconsortium Ogem begin jaren tachtig (19.500 werknemers) en scheepsbouwer Rijn-Schelde-Velorme (18.000 werkenemers) overtroffen.

Een faillissement van Imtech zou een spoor van verwoesting trekken in de bouw- en installatiesector, aldus het FD. Onderaannemers kunnen veel geld verliezen op de vorderingen die ze hebben openstaan bij het technisch installatiebedrijf uit Gouda.

De bewindvoerders van Imtech hebben achter de schermen tot op het laatste moment gepoogd om een doorstart te realiseren. Een deal met een partij die grote delen van het concern wilde overnemen, ketste op het laatste moment af. De koper zou de financiering niet rond hebben kunnen krijgen.

Gevolgen nog ongewisHet ANP meldt dat over de gevolgen van het dreigende faillissement van Imtech voor de grote projecten waar de technisch dienstverlener aan werkt, nog weinig is te zeggen. Dat concludeerde een woordvoerder van het Rijksvastgoedbedrijf, dat bij diverse grote projecten met Imtech werkt, woensdag.

Het noodlijdende bedrijf is echter betrokken bij een reeks grote projecten in Nederland. Zo werkt Imtech momenteel onder meer mee aan de bouw van de rechtbank in Breda en de nieuwe gevangenis in Zaandam. Deze projecten lopen mogelijk vertraging op als Imtech definitief op de fles gaat.

"Op dit moment is de situatie nog te onzeker om te zeggen wat de gevolgen zullen zijn", aldus een woordvoerder van het Rijksvastgoedbedrijf, dat verantwoordelijk is voor de projecten in Breda en Zaandam. "Voor die projecten werken wij met een consortium. Het is hun taak een vervangende partij te vinden als Imtech wegvalt.'' De zegsman benadrukte dat het Rijksvastgoedbedrijf akkoord moet gaan met de nieuwe partij, en niet zomaar met iedereen in zee zal gaan.

De Noord-Zuidlijn in Amsterdam is het meest aansprekende project dat mogelijk de dupe zal zijn van een faillissement. Imtech is verantwoordelijk voor de bouw van alle roltrappen en liften op de stations van de geplaagde metrolijn. Verantwoordelijk wethouder wethouder Pieter Litjens liet dinsdag al weten te hopen op een mogelijke doorstart. Aan de hand daarvan wil de gemeente kijken wat de gevolgen zijn voor de Noord-Zuidlijn.

Op Texel werkt Imtech momenteel aan het vervangen van de openbare verlichting. Ruim 3000 lichtpunten op het eiland worden vervangen voor LED-verlichting. Volgens planning zou het project aan het eind van dit jaar moeten worden opgeleverd. Of de LED-lampen over een aantal maanden ook daadwerkelijk zullen branden, is onzeker.

Imtech heeft ook onderhoudscontracten met meerdere grote partijen. Zo zijn verschillende ziekenhuizen, waaronder het Erasmus MC in Rotterdam en het BovenIJ Ziekenhuis in Amsterdam, afhankelijk van het bedrijf. Recentelijk won Imtech bovendien een aanbesteding voor het onderhouden van diverse musea in Nederland.