Nieuws Actueel

'In boekenland hebben we een flinke vinger in de pap'

Maarten Moll | Foto: Roï Shiratski 29 december 2015

Paul sebes willem bisseling literair agentschap auteursmakelaars

Literair agentschap Sebes & Van Gelderen heet vanaf 1 januari Sebes & Bisseling. "We zijn hard nodig", zegt het duo in Het Parool.

Ze nemen samen de beslissingen, maar de een heeft iets meer in de melk te brokkelen dan de ander. De een is Paul Sebes (50), die in 1998 met Caroline van Gelderen het literair agentschap Sebes & Van Gelderen begon. De ander is Willem Bisseling (33). Bisseling werkt sinds 2006 bij het agentschap en wordt per 1 januari - vijf jaar nadat Van Gelderen haar aandeel aan Sebes verkocht - partner in Sebes & Bisseling. Handelaren in literatuur, non-fictie en commerciële boeken. Auteursmakelaars. Ze houden kantoor aan de Herengracht.AfwijsbriefjeSebes: "Natuurlijk zijn wij nodig. Truus Truffel uit Appelscha die een roman heeft geschreven, weet waarschijnlijk niet hoe ze haar meesterwerk de wereld in moet sturen. Ze weet niet met wie en hoe ze moet onderhandelen, wat er te halen valt."

Willem Bisseling: "Mensen denken dat elke uitgeverij een goede uitgeverij is. Wij zorgen dat auteurs echt bij de goede uitgeverij terechtkomen."

Sebes: "Uitgeverijen zijn traag. Truus moet acht maanden op een antwoord wachten en krijgt dan pas een afwijsbriefje."

Bisseling: "Als Truus het naar ons stuurt, lezen we het snel. En als het goed is, kunnen we het aanbieden bij een uitgever."

MoeiteSebes: "Wij vertegenwoordigen auteurs. Verzorgen de contracten, de facturen, de administratie, en kijken naar de nevenrechten - film, tv en buitenland. Wij krijgen een percentage van het voorschot en de royalty's van de boeken, dus wij doen er bij de uitgeverijen alles aan om te zorgen dat die boeken blijven verkopen."

Bisseling: "Die worden soms ziek van al ons gebel en gemail, maar wij brengen dan ook grote dingen aan. Er is altijd een kans dat we met de nieuwe Isa Hoes, Femke Halsema of Gustaaf Peek aankomen."

Sebes: "Sommige uitgevers hebben nog wel moeite met ons."

Bisseling: "Uitgevers zouden meer bij zichzelf te rade moeten gaan als ze een boek niet krijgen aangeboden, of als de zaken niet goed gaan. Ook al zeggen ze dat het nooit aan hen ligt."

AanbiedingSebes: "Wij vertegenwoordigen ook veel Amerikaanse agentschappen en uitgevers, en als ik dan een telefoontje krijg dat Paul Auster 'unhappy' is bij zijn Nederlandse uitgeverij, gaat hij in de aanbieding. Dan kunnen andere uitgeverijen gaan bieden op zijn rechten."

Bisseling: "Ik hoorde vanuit een Amsterdamse uitgeverij dat het boek van Isa Hoes over Antonie Kamerling niet bij hen zou passen..."

Sebes: "Daarom hebben ze het ook niet gekregen, haha."

SchrijfopleidingenBisseling: "Maar wij zijn een goede uitgeverij, horen we vaak als die uitgeverij naast een boek heeft gevist."

Sebes: "Vind ik niet, zeg ik dan. Waarom zou ik het jullie gunnen? Jullie hebben het hele jaar nog niets van ons gekocht. Ga daar maar over nadenken. Kijk, uiteindelijk verdienen we ons geld met boeken uit de VS. We doen Auster, Stephen King, Annie Proulx, Michael Cunningham, David Sedaris. Elk debuut daar is raak, ze zijn beter dan bijna alle debuten die hier uitkomen."

Bisseling: "Komt ook door de slechte redactionele begeleiding hier, de goeie daargelaten uiteraard. Er lijkt geen tijd meer voor te zijn. De schrijfopleidingen in Amerika zijn ook veel beter. Net als het literatuuronderwijs. Op de scholen wordt veel meer op niveau gelezen dan hier."

LiefdeSebes: "In Amerika nemen ze echt de tijd voor een boek, net als wij overigens. Als je daar als redacteur een prul aflevert waar een groot voorschot voor is betaald, word je ontslagen. Zo simpel is dat.

Bisseling: "Dat zou hier ook moeten gebeuren bij uitgeverijen."

Sebes: "Bij ons kijken we hoeveel iedere agent in een jaar heeft omgezet. En als dat dus tegenvalt, gaan we even praten."

Bisseling: "Dat klinkt hard, maar de liefde voor auteurs en boeken staat bij ons echt voorop."

KaliberSebes: "We worden in New York 'the gateway to Europe' genoemd. We zouden in Nederland wel wat meer waardering uit het vak mogen krijgen. Zij moeten toch blij zijn dat Nederland een agentschap van kaliber heeft? Wij zijn een van de grootsten in Europa, er liggen nu duizenden boeken in de winkel waarvoor wij de contracten hebben geregeld."

Bisseling: "We hebben een behoorlijke vinger in de pap in boekenland. Accepteer dat."

Sebes: "Ik heb dat boek van Isa Hoes verzonnen, heb haar gemaild en gevraagd of ze niet een boek over Antonie wilde schrijven. Dat kun je als redacteur van een uitgeverij toch ook wel verzinnen? Anders moet je in een schoenenwinkel gaan werken."