Nieuws Actueel

In drie jaar naar 34 landen

Caroline Spilt 18 juni 2015

Milestone middelgroot

Toen het oudste zoontje van Gemma Broekhuis de ene mijlpaal na de andere beleefde, wilde ze deze bijzondere momenten vastleggen. Zo kwam ze ruim drie jaar geleden op het idee van de geïllustreerde "Milestone™ baby cards" waarmee ouders hun kinderen kunnen fotograferen. Inmiddels gebeurt dit in 34 landen, bestaan de kaarten in 11 talen en heeft Broekhuis zeven man personeel. Nieuwste afzetmarkt moet Japan worden. Ze krijgt daarbij hulp van RVO.nl en de ambassade in Tokio.

Overvalt het succes je?Broekhuis: “Ja en nee, ik ging voor groot en groei. Dát is ondernemen. Maar ik wist nog niet of dit idee zo zou aanslaan als ik hoopte. Ik heb een paar belangrijke uitgangspunten genomen: de verkoop alleen via distributeurs en niet direct aan de consument omdat ik dat als de enige manier zag om snel te groeien met weinig capaciteit. Investeren in marketing en pr natuurlijk. En het bezoeken van (internationale) handelsbeurzen om de markt te verkennen en mensen te leren kennen. Ook heb ik veel gesproken met succesvolle ondernemers uit mijn eigen netwerk, maar ik heb ook contact gezocht met ondernemers in dezelfde branche.”BV NederlandBroekhuis: "Het belangrijkste voor groei is: internationaal gaan. Om serieus groot te worden, is de Nederlandse markt te klein, maar dat is tegelijk de uitdaging. Daardoor ga je sneller de grens over en de overheid stimuleert en steunt dit omdat ze internationaal ondernemen echt belangrijk vinden voor de BV Nederland. Ik ben zelf begonnen in Engeland, omdat ik daar mijn eerste distributeur had. Op dit moment focussen we ons op de Verenigde Staten, Japan en China - grote markten met een grote vertegenwoordiging van onze doelgroep."Waarom spreekt het concept internationaal zo aan?Broekhuis: "Tegenwoordig fotograferen mensen zoveel, dat foto’s aan waarde verliezen. De behoefte meer aandacht te geven aan mijlpalen en bijzondere momenten is universeel. Ook is de ‘babymarkt’ internationaal booming. Er gaat overal heel veel geld in om en is nog steeds groeiende."Hoe kreeg je voet aan de grond in het buitenland?Broekhuis: "De eerste stappen heb ik zelf gezet, bijvoorbeeld door op internet op te zoeken welke distributeurs soortgelijke producten voor een soortgelijke doelgroep hebben. Het winnen van het Oranje Handelsmissie Fonds (OHMF) in 2014 bracht de ‘doorbraak’ in het buitenland in een stroomversnelling. Via RVO.nl – één van de projectpartners van het OHMF – kwam ik in contact met de Japanse ambassade." DetailsAmbassadeur H.E. mr. Radinck Jan van Vollenhoven in Tokio en zijn medewerkers zijn Milestone graag ter wille. Radinck van Vollenhoven over de Japanse markt: “Als je uit bent op een 'quick win' moet je hier niet zijn. Maar als je een lange termijn visie hebt en je producten zijn van hoge kwaliteit, dan is Japan 'the place to be'. De grootste uitdaging zit in het betreden van de markt en juist daarbij kan de ambassade je helpen. Wij kunnen Nederlandse bedrijven voorbereiden, de markt voor hun scannen, helpen bij het zoeken van een goede zakenpartner en meedenken over het kiezen van de juiste strategie. Een goede voorbereiding is echt essentieel, want in Japan draait het allemaal om de details.”Hoe schat u de kansen in voor Milestone?Ambassadeur Radinck van Vollenhoven: “Bij nadere beschouwing van haar product kwamen we tot de conclusie dat het hier grote kansen heeft. De kaarten hebben een trendy Europese 'look and feel', wat zeer in trek is bij Japanners. Je hebt echter wel de juiste Japanse zakenpartner nodig en de juiste strategie. Een van de volgende stappen is een productpresentatie voor klanten en media. Ik bied hiervoor graag mijn residentie aan. Japanners voelen zich vereerd om naar een dergelijke locatie te komen. Ik hoop dat het Milestone wat extra voordeel geeft en succesvol de markt kan betreden.”Lees verder op BC.nl