Nieuws Actueel

ING-klant doelwit criminelen

Bram de Vrind 24 augustus 2015

Ing phishing mails stijging banken nepmails fraude 335

Klanten van ING zijn de afgelopen maand bestookt met phishingmails van criminelen. Het aantal meldingen van zulke nepberichten piekte met 12.000 stuks, een forse stijging ten opzichte van het gemiddelde van 9000. Dat blijkt uit cijfers die DeOndernemer.nl heeft opgevraagd bij de bank.

Lees ook:

Schade phishing neemt af

"Rekening opgeschort. Klik hiernaast om uw rekening te betwisten via de beveiligde webbrowser". Het aantal meldingen van dit soort phishingberichten bij het meldpunt valse-email@ing.nl steeg vorige maand met eenderde. Criminelen proberen met dergelijke mails uit naam van de bank inloggegevens van klanten afhandig te maken. Klanten wordt daartoe bijvoorbeeld gevraagd een formulier met privégegevens in te vullen, om een blokkade van de betaalrekening op te heffen.

FraudehelpdeskING is ook bij het meldpunt phishingmals van de Fraudehelpdesk koploper. De helpdesk waarschuwde afgelopen maand voor 26 verschillende phishingmails uit naam van ING. Dat is fors meer dan de phishingmails rond betalingsverwerker ICS (15 stuks), Rabobank (8) en ABN Amro (5).

Aantal fluctueertHet aantal meldingen van phishingmails fluctueert sterk, aldus een woordvoerder van ING. "Phishing mailtjes worden eigenlijk al jaren verstuurd. In sommige periodes wat vaker dan in andere periodes."

GeliefdDe Fraudehelpdesk durft aan het hoge aantal meldingen rond ING 'geen conclusies te verbinden'. Grote banken en betalingsverwerkers zijn sowieso vaak doelwit. "De ene keer is het ING, de andere keer een andere bank die veel klanten heeft. ING is blijkbaar op dit moment geliefd onder fraudeurs", aldus een woordvoerster.

Uit de luchtING laat sites waarnaar in de phishingmails wordt verwezen zo snel mogelijk uit de lucht halen door gespecialiseerde bedrijven. Op een speciaal gedeelte op ING.nl worden klanten geïnformeerd hoe te handelen bij het aantreffen van verdachte mails in de inbox.

Preventieve maatregelenDe bank zegt verder in te zetten op 'preventieve maatregelen' om phishingmails en -websites te detecteren, maar wil niet inhoudelijk niet ingaan op die aanpak. "We willen criminelen niet wijzer maken dan ze al zijn", aldus een woordvoerder.

IncidenteelHet komt volgens de bank 'incidenteel' voor dat klanten hun gegevens achterlaten en daardoor schade ondervinden. De bank wil geen indicatie geven van schadebedragen.