Nieuws Actueel

Inhaken? Grijp nu je kans!

Martijn Vervest 9 juni 2014

Veel bedrijven hebben dit jaar succesvol ingehaakt op het WK. Kijk bijvoorbeeld naar HEMA, die slim inspeelde op de uitverkochte juichpakken van Roy Donders. Voor de ondernemers die rondlopen met de gedachte om nog in te haken op het WK (of een ander evenement/andere gebeurtenis) hebben we een aantal handige tips op een rijtje gezet. Lees ook:Special WK 2014WK 2014 Speelschema

1. De doelgroep Voor je besluit om als bedrijf in te haken op een gebeurtenis is het belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Verdiep je in de interesses en leefwereld van je klanten. Zo kun je beter bepalen of de gebeurtenis waarop je wil inhaken ook leeft bij de doelgroep. 2. Iedereen doet mee Wil je als bedrijf succesvolle inhaak-marketing bedrijven dan doe je er verstandig aan om één iemand in de organisatie verantwoordelijk te maken voor de monitoring van gebeurtenissen en het bepalen van een strategie. Zo voorkom je onduidelijkheid en dubbel werk. Brainstormen over de uiteindelijke campagne gebeurt natuurlijk wel samen! 3. Wees voorbereid Sommige evenementen staan vast. Het wereldkampioenschap voetbal en koningsdag bijvoorbeeld. Veel bedrijven gaan al maanden (zo niet jaren) voorafgaande aan het evenement aan de slag met het bedenken van een originele inhaakactie. Bereid deze evenementen voor, en zorg dat je strategie ver voor de deadline zo goed als klaar ligt. 4. Te laat! Bedenk goed wanneer je wil inhaken. Het kan zijn dat, hoe origineel jou idee ook is, een ander bedrijf met (bijna) de zelfde campagne op de proppen komt. Zorg daarom dat je snelheid prioriteit krijgt als het gaat om inhakers bij onverwachte gebeurtenissen. 5. Niet te negatief Ben je eenmaal aan het brainstormen dat is belangrijk dat iedereen positieve input geeft. De dooddoener tijdens brainstormsessies is te veel negativiteit. Ga je daar in mee, dan komt er of géén campagne, of hij komt veel te laat. 6. Kies je medium Maak niet alleen gebruik van social media als je besluit in te haken op een evenement maar pak groots uit. Koop reclame in en zorg dat je zichtbaar wordt. Laat zien dat jij de grappigste, beste en origineelste inhaker hebt en dat de concurrentie eigenlijk wel kan inpakken. 7. Blijven kijken De campange rolt, mensen delen gretig en er wordt goed gelachen om je inhaker. Een succes zo op het eerste gezicht. Zorg er echter wel voor dat je goed monitort wat je content doet. Hoe gaan media er mee om en hoe verspreidt het verhaal zich? Zijn er nog onderwerpen naast jou inhaker die populair zijn? Met het lanceren van je inhaker ben je er dus nog niet.Goed om te weten: inhakers zijn vooral goed voor het imago van je merk. De verkopen stijgen niet direct door een inhaakcampagne. Je doet het dus om sympathie te wekken bij je doelgroep.Om wat inspiratie op te doen, hieronder drie goede inhakers:HEMACristine le Duc

Daar konden we op wachten: de Christine le Duc verkoopt de juichstok (via @AudreyMudde) pic.twitter.com/lr3WNpc8LI

— Verse Reclame (@versereclame) June 9, 2014

Albert Heijn