Nieuws Actueel

Inktzwarte dag KLM

Lotte Grimberg 28 oktober 2014

Doordat KLM in zwaar weer verkeert, verliezen 7500 mensen hun baan. De luchtvaartmaatschappij gaat werk uitbesteden waardoor duur KLM-personeel overbodig wordt, melde het AD. Een op de vier werknemers moet het veld ruimen, omdat het bedrijf een miljardenschuld heeft.

TankwagensVakbondsvoorzitter van De Unie Reinier Castelein denkt dat de nieuwe president-directeur Elbers woensdag met een plan komt om te reorganiseren. Voor de ontslagen medewerkers moeten goedkopere externe werknemers worden ingezet. "Dat betekent dat er straks waarschijnlijk geen blauwe KLM tankwagens meer rondrijden, maar bijvoorbeeld een Shell-wagen", zegt Castelein.

KwartaalcijfersWoensdag worden ook de nieuwe kwartaalcijfers van het derde kwartaal bekend. Het is nu al duidelijk dat die er niet al te best uit zullen zien.

Uit de lucht gegrepenLuchtvaartmaatschappij KLM spreekt tegen dat er plannen liggen om duizenden banen te schrappen of uit te besteden. Dergelijke verhalen zijn "volledig uit de lucht gegrepen'', zei een KLM-woordvoerder dinsdag. Moederconcern Air France-KLM benadrukte dit later op de dag nog eens in een persverklaring. "De groep kan deze speculaties niet laten circuleren in de Nederlandse media, vooral niet de onjuiste informatie en foutieve cijfers'', aldus het concern.

StrategieDat de kosten na afloop van het nog lopende besparingsprogramma nog verder omlaag moeten, staat wel vast. Dat gaf Air France-KLM medio september al aan bij de presentatie van zijn strategie voor de jaren tot en met 2020.

Topman Alexandre de Juniac zei toen dat het bedrijf de komende tijd in nauw overleg met het personeel op zoek gaat naar manieren om efficiënter te werken. Daar is ook na de kostbare staking bij Air France in september niets aan veranderd, aldus de KLM-woordvoerder.

OntkenningVoorzitter Reinier Castelein van De Unie hield ook na de ontkenning van KLM vol dat banenverlies dreigt bij Air France-KLM. Hij bleef erbij dat een van de scenario's die de ronde doen is, dat werk van grondpersoneel wordt uitbesteed. Dat kan volgens hem betekenen dat bij KLM 7500 banen op de tocht komen te staan. "Maar er zijn ook minder verdergaande scenario's. Hoe dan ook het bedrijf moet zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen'', zei hij.

SchrikSinds het gedwongen vertrek van KLM-topman Camiel Eurlings eerder deze maand zit de schrik er bij vakbonden goed in. Het vertrek van Eurlings, die werd opgevolgd door Pieter Elbers, zou er volgens FNV Bondgenoten op wijzen dat de ´hardliners´ de strijd binnen de KLM-top in hun voordeel hebben beslecht.